nieuws

Prijsverhoging moet omzet bouwmarkt op peil houden

bouwbreed

De bouwmarkten hebben in juli 1,8 procent minder omzet geboekt dan in dezelfde maand vorig jaar. Een grotere daling werd voorkomen door de prijzen te verhogen.

Wat betreft de volumes wil de verkoop bij de bouwmarkten niet vlotten. In juli ging 2,6 procent minder over de toonbank dan een jaar geleden. Door de prijs met 0,7 procent te verhogen reikte de totale verkoopwaarde tot 3,8 procent onder het niveau dat vijf jaar geleden 2010 gehaald werd. De bouwmarkten zijn tot dusverre in vergelijking met peiljaar 2010 nauwelijks opgeschoten. In volume is – ondanks het aantrekken van de economie – de verkoop met 8,3 procent gedaald. In pogingen om de tanende vraag te compenseren werden de prijzen met 6,1 procent verhoogd. Dit jaar kende voor de bouwmarkten een bijzondere slechte start met een eerste kwartaal waarin ruim een kwart minder verkocht werd dan in dezelfde periode vijf jaar geleden.

Ook de meubelverkopers en woninginrichters snakken naar betere tijden. De prijzen liggen al vijf jaar op ongeveer hetzelfde (lage) niveau. In volume gemeten daalde de verkoop sinds 2010 met 6,6 procent. Optimisme kan de handel putten uit het tweede kwartaal waarin de prijzen weliswaar licht daalden maar 10,4 procent meer verkocht werd. In juli ontstond ruimte om de prijzen 0,3 procent op te krikken. Aan producten passeerde 12,4 procent meer de toonbank dan een jaar eerder.

De keukenwinkels laten in het tweede kwartaal een sterk herstel zien. De waarde van de verkoop maakte vergeleken met dezelfde maanden vorig jaar een sprong voorwaarts van 21,4 procent. De omzet is gestegen tot het hoogste niveau sinds het begin van de crisis. Aan de groei van de webwinkels en postorderbedrijven komt maar geen einde. De waarde van de verkopen steeg in juli tot 65,5 procent boven het peil van 2010.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels