nieuws

Wat kan er fout gaan als je wel of geen artist imprssion gebruikt?

bouwbreed

In het voorbijvliegende en stressvolle leven van tegenwoordig moet de moderne mens razendsnel die informatie zien te halen die voor hem interessant is uit de stroom van slogans en beelden op schermen en reclameborden, en uit de berichten van zijn smartphone, computer en televisie. Zelfs teksten die helemaal niet zo lang zijn, lezen mensen niet uit. Ze scannen alleen de titels en hun blik glijdt voorbij aan alles wat grijs en oninteressant is. Daar hebben ze gewoon geen tijd voor.

Door de huidige overvloed aan goederen en diensten is effectieve reclame zo belangrijk geworden, dat een product dat professioneel wordt gepromoot succesvol kan concurreren met een ander product dat misschien van hogere kwaliteit is, maar minder bekend.

Als u een product aanbiedt, moet u op de eerste plaats bedenken hoe u het zo aantrekkelijk mogelijk kunt introduceren bij de consument en hoe u dat zo kunt aanpakken, dat het door de beoogde koper in de waanzinnige stroom van aanbiedingen wordt opgemerkt.

Onroerend goed is geen uitzondering. Om iets te verkopen moet er eerst de aandacht op worden gevestigd en dat gebeurt overal met computer graphics, net als in andere branches.

Als u op een of andere manier betrokken bent bij onroerend goed, dan kent u ongetwijfeld de term artist impression. Zoniet, kort gezegd is het een mooi plaatje, gemaakt met computer graphics, dat gebruikt wordt voor reclamedoeleinden.

Het is misschien vreemd, maar juist computer graphics zijn enorm populair bij het verkopen van onroerend goed. Wie dat op tijd heeft begrepen gebruikt nu artist impressions en is zijn concurrenten een slag voor.

Laten we nader kennis maken met dit voor velen nog relatief nieuwe gebied.

Het maken van een artist impression is een arbeidsintensief proces, dat veel kennis en ervaring vereist met de specifieke wereld van computer graphics. Dit werk wordt gedaan door professionals op het gebied van visualisatie. De prijs voor hun diensten loopt behoorlijk uiteen, net als de kwaliteit van het werk dat ze leveren. Van een paar honderd euro voor een plaatje gemaakt door een student van een grafisch lyceum tot een paar duizend euro voor een product van een professionele studio.

“Ik heb bijna twee jaar verloren toen ik probeerde mijn project te promoten. Ik kon tijdens de crisis maar geen kopers interesseren. De kwaliteit van de illustraties in de advertenties heeft invloed op de verkoop, dat begrijp ik natuurlijk, maar ik vond het moeilijk om daar anderhalf duizend euro voor uit te trekken”, zegt Willem, een jonge projectontwikkelaar.

“Maar als ik nu terug kijk heb ik er spijt van dat ik daar op heb bezuinigd. Het stilliggen van mijn project heeft me veel meer gekost dan de prijs van een hoogwaardige illustratie. Hoe mooi mijn project ook was, niemand zat er op te wachten, want mensen kunnen dat gewoon niet op waarde schatten. Ik heb ze geen kans gegeven om dat te doen.”

Dus het lijkt er op dat het noodzakelijk is om een presentatie te maken van je project en ervoor te zorgen dat potentiële kopers en investeerders die presentatie onder ogen krijgen?

Nee, zo zit het niet precies. Er is geen twijfel aan, dat het zonder artist impression heel moeilijk wordt om de strijd aan te gaan met concurrenten die het belang van een visuele voorstelling van hun projecten al lang hebben begrepen. Maar nu worden wij met het volgende probleem geconfronteerd: iedereen gebruikt fotorealistische afbeeldingen van onroerend goed en iedereen probeert op te vallen in de massa van advertenties. Wat is de beste manier om de aandacht van een klant te trekken?

Dat is niet de makkelijkste opgave. Op de markt van 3d visualisatie is de concurrentie groot. Beginners op de markt zijn bereid om met elke prijs akkoord te gaan om een opdracht binnen te halen.

“Ik begrijp mensen die een goedkope oplossing zoeken voor de visualisatie van hun project”, zegt Choro, specialist op het gebied van het maken van artist impression uit Rotterdam. “Ondernemers moeten elke cent besparen en zij bezuinigen overal waar het kan. Maar op sommige gebieden kan goedkoop duurkoop zijn. Steeds vaker komen er klanten bij mij met hele korte deadlines. Ze hebben eerst een opdracht voor een artist impression aan een beginneling gegund voor 200 euro, maar ze kregen niet wat ze wilden. En ik moet vervolgens al mijn krachten mobiliseren om het werk op de zeer korte termijn gedaan te krijgen en hun presentatie te redden.

“Begrijpt u, het werk van een 3d specialist lijkt op dat van een kunstenaar. Met behulp van kwast en doek zullen verschillende schilders verschillende schilderijen maken. En ze zullen er ook heel verschillende prijskaartjes aan hangen. Het zelfde gebeurt ongeveer bij 3d graphics.

“De term artist impression is niet voor niets ontstaan, er moet een artist zijn. Het verschil is alleen, dat we geen kwast en doek gebruiken, maar een computerprogramma. En die programma’s zijn behoorlijk ingewikkeld, de studie duurt jaren. En zelfs daarna is niet iedereen in staat om een goede specialist te worden. Er is talent voor nodig en artistieke smaak en ervaring.

“Het is zelfs zo, dat er onder beginnende specialisten veel zijn die er aan begonnen zijn vanwege de groeiende werkeloosheid. Grafische programma’s worden tegenwoordig in alle onderwijsinstellingen gedoceerd die te maken hebben met architectuur, design en dergelijke. Dat geeft aan sommigen de illusie dat kennis van computerprogramma’s gelijk staat met het beroep van 3d tekenaar. Maar om goede teksten te kunnen schrijven is meer nodig dan kennis van Word.

“Het probleem is dat de klant niet altijd in staat is om een website van een goede specialist te onderscheiden van die van een bemiddelaar die zichzelf voordoet als 3d specialist en vervolgens de opdracht de opdrach die hij heeft gekregen doorgeeft aan amateuristische freelancers. Vaak ziet u op de website van zo’n bemiddelaar het werk van de ene freelancer, maar wordt uw opdracht uitbesteed aan een andere freelancer, omdat die goedkoper werkt.”

Wat valt er aan te doen? Is er een betrouwbare manier om een kwalitatieve artist impression te verkrijgen?

Ja, die is er. Er zijn zelfs meerdere manieren.

De eerste manier is om u te wenden tot een grote firma met jarenlange ervaring. Dat is vooral van toepassing als er sprake is van een groot project en de prijs voor een artist impression niet de meest belangrijke rol speelt, vanwege de grote investeringen. Het zal niet goedkoop zijn, maar zij zullen goed werk leveren. De nadelen zijn: een hoge prijs en lange levertijden, vanwege hun drukke portefeuille.

De tweede manier is om een meer kleinschalig bureau te zoeken. Er zijn veel eersteklas specialisten die zelfstandig werken of in een kleine groep. Hun voordeel is dat ze meer flexibel zijn en goedkoper dan de grote firma’s, omdat ze minder onkosten en kantoorkosten maken. Vaak zijn het eenmanszaken en ze werken zelfs thuis. U zult versteld staan, maar de kwaliteit kan hier waarschijnlijk niet lager uitvallen dan bij de eerste groep. Deze specialisten zijn vaak voormalige medewerkers van de grote en bekende bureaus, die hebben besloten om voor zichzelf te beginnen.

Het nadeel: ze zijn moeilijker te vinden (en vooral moeilijker te onderscheiden van de eerder genoemde amateuristische beginners).

Om kort te gaan, ik hoop dat u een manier zult vinden om uw project succesvol en effectief te (laten) visualiseren en presenteren.

En, zoals in het begin is opgemerkt, staat 3d visualisatie niet stil. Het maakt een stormachtige ontwikkeling door. Hoe de branche zich in de toekomst verder zal ontwikkelen zal de tijd uitwijzen.

Dit artikel is geschreven door Choro Sydykbekov. Choro is specialist op het gebied van Artist Impressions.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels