nieuws

‘We zien het kleinste scheurtje onder een laklaag’

bouwbreed

‘We zien het kleinste scheurtje onder een laklaag’

Een echte piloot zorgt dat de drones van Omniworkx bijna altijd het luchtruim mogen kiezen. Omdat de toestellen twee kanten op communiceren leveren de inspecties bovendien veel bruikbaardere en efficiëntere informatie op.

In de Machinehal van de oude RDM-werf in Rotterdam is een zendmast opgebouwd. Een levensecht exemplaar van bijna 20 meter hoog. Geregeld cirkelen er drones omheen van het bedrijf Omniworkx. Ongehinderd door windvlagen of regen kan het bedrijf zo nieuwe inspectietechnieken uitproberen.

Het jongste dochterbedrijf van ingenieursbureau Omniform heeft namelijk hoge ambities op het gebied van Drones, legt algemeen directeur Mark Brands uit. “We inspecteren al infrastructuur met drones. Van kademuren en bruggen tot boorplatforms of windmolens. Al zijn we meer in het buitenland actief dan in Nederland, omdat hier de regels zo streng zijn.“ Die regels zijn de reden dat Omniworkx een heuse piloot in dienst heeft. Guido Benschop is parttime vlieger bij DHL en levert wekelijks met een Boeing transportvliegtuig goederen af binnen en buiten Europa. Vanuit die rol weet hij dondersgoed wat er wel en niet mag in het luchtruim. Hij weet hoe de luchtverkeersleiding communiceert, hoe je vluchtplannen, Notams, Tugs indient en over de radio praat met de verkeerstroren. “Want ook dat belemmert de invoering van drone-inspecties“, is Brands’ stellige overtuiging. “De gemiddelde dronepiloot heeft geen idee hoe je met de luchtvaartautoriteiten communiceert en dat alles draait om veiligheid.”

Meer nog dan in het zelf vliegen met drones ziet Omniworks voor zichzelf een rol weggelegd in het bewerken en interpreteren van data. Ongeacht of die afkomstig zijn van een infraroodcamera, een 3D-scanner, of andere apparatuur. Maar ook daar moet nog veel ontwikkeld worden en daarom is Brands blij met de vestiging op de RDM Campus. Daar is een voortdurende aanwas van studenten die mee kunnen helpen met de ontwikkeling van nieuwe technieken. Zo slaagde Omniworkx er, naar eigen zeggen, als eerste in om een 3D-scanner onder een drone te hangen en al vliegend betrouwbare informatie in te zamelen. Dergelijke scanners worden tot nu toe vooral stationair gebruikt omdat de positie heel nauwkeurig bekend moet zijn. Brands: “Maar wij zijn erin geslaagd voortdurend te corrigeren voor de veranderingen van de positie van de drone en kunnen al vliegend een betrouwbaar model opbouwen met een nauwkeurigheid van 2 millimeter. We zien het kleinste scheurtje en zelfs bobbeltjes die ontstaan omdat het onder een laklaag toch is gaan roesten.”

.

Om inspecties echt efficiënt uit te voeren is het volgens Brands en consorten zaak dat de drone niet alleen beelden schiet die achteraf bekeken kunnen worden, maar dat experts live kunnen meekijken en kunnen ingrijpen. Brands: “Dat voorkomt dat je achteraf nog eens langs moet omdat de beelden toch niet alles vertellen.” Dat heeft Omniworkx onlangs gedaan bij inspectie van de schoorsteen van een affakkelinstallatie. Toen keken er mensen uit Houston en Pernis live mee met de beelden die de drone schoot bij Den Helder. Tot nu toe moet daarvoor een hele fabriek worden stilgelegd om veilig in een pijp te kunnen klimmen. En voor advies moet de man uit Houston overkomen naar Den Helder. Nu kan hij direct tegen de piloot van de drone zeggen: zoom even in op die ene geblakerde nozzle, of vlieg nog een keer langs die scheur.

Eind van de maand verwacht Omniworkx definitief haar visitekaartje af te geven op het gebied van drones met tweewegcommunicatie. Dan gaan er twee dagen lang nonstop drie drones vliegen ter controle van de verkeersstromen in Zeeland rondom het Concert at sea op de Brouwersdam. Vorig jaar stond als gevolg van een paar ongevallen op een bepaald moment de complete provincie Zeeland vast. Brands: “In opdracht van Rijkswaterstaat gaan wij tijdens deze editie de verkeerssituatie in de hele provincie in de gaten houden. Toen we een aanvraag deden voor een notam kregen we een vergunning om twee start- en landingsbewegingen te maken in die twee dagen. Terwijl we er zeker 48 nodig hebben! Daarom zijn we zo blij met een piloot in onze gelederen. We hebben nu alle vergunningen die we nodig hebben en kunnen echt laten zien waartoe we met drones in staat zijn. En als we eenmaal in Nederland kunnen werken, kunnen we het echt overal.”

Indoor vliegschool

De oefenmast in de machinehal van de RDM Campus voorkomt dat er voor elke oefenvlucht eerst een vluchtplan moet worden ingediend bij de luchtverkeersleiding, zoals nu strikt genomen verplicht is. Omniworkx wil de faciliteit daarom gaan gebruiken om dronepiloten op te leiden. Daaraan is schreeuwend behoefte als vanaf 1 juli de wetgeving rondom drones voor de zoveelste keer verandert. Dan staan de regels voor professionele bedrijven ook vliegen op minder dan 150 meter afstand van objecten voor, wat noodzakelijk is voor inspecties. Binnenkort spant Omniworkx grote netten in de machinehal, zodat andere bedrijven op de campus geen hinder hebben wanneer een drone of piloot toch niet precies doet wat de bedoeling is. Dan gaat Omniworkx van start met de eerste indoor dronevliegschool ter wereld.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels