nieuws

Opnieuw Brits spektakelstuk van Hollandia

bouwbreed

Opnieuw Brits spektakelstuk van Hollandia

Staalconstructiebedrijf Hollandia verscheept binnenkort een 162 meter hoge toren naar de Engelse badplaats Brighton. De stalen kolos wordt na de London Eye het tweede Britse spektakelstuk van het Krimpense familiebedrijf.

De stalen variant van de Euromast moet in september fier overeind staan aan het Engelse strand. 4 meter in diameter, verankerd in een machtig betonnen funderingsblok (24x24x3 meter) en met een glazen uitkijkplatform dat als een doorzichtige donut langs de schacht op en neer beweegt. Maar nu ligt de ‘Brighton i360’ nog in zeventien moten op de Hollandia-werf. Over twee weken vaart een ponton het 1000 ton zware bouwpakket in twee transporten het Kanaal over. “We brengen hem bij hoogwater met een beach landing aan wal”, vertelt projectmanager Guus Olierook. “Als de ponton is gestrand, takelt een mobiele kraan de buisdelen op de speciale loswal die we hebben aangelegd. Dan kan de montage beginnen.”

Hoofdaannemer Hollandia startte de productie al in 2007, naar ontwerp van het architectenechtpaar David Marks en Julia Barfield. Dat ontwierp en ontwikkelde eerder de London Eye (138 meter). Door de kredietcrisis lag het project langdurig stil, maar een jaar geleden werden de financieringsproblemen opgelost en kon de afbouw beginnen. Inmiddels liggen de gecoate buisdelen te glimmen in de zon, klaar voor transport.

De zeventien delen van de Brighton i360 variëren in lengte van 6 tot 12 meter en verschillen ook in dikte. De kortste ring ligt aan de basis en heeft een wanddikte van 85 millimeter (constructiestaal S355). Aan de top is de wanddikte slechts 20 millimeter. De flenzen aan de uiteinden van de torendelen worden elk met 68 stalen bouten aan elkaar bevestigd – de onderste zelfs met 112 draadstangen M80. Op iedere flens zijn ook hulpgaatjes gemaakt om de delen perfect te kunnen stellen. Olierook: “We kunnen ons geen enkele afwijking veroorloven, want we hebben geen bijstelmogelijkheden.”

Met het oog op de windbelasting zijn tegen de binnenwand verstijvingen gelast. Ernaast bevinden zich een trap, voor onderhoudswerk, en een zwaar H-profiel. Hier rolt straks het wiel van het contragewicht overheen. Als buiten de aerodynamisch vormgegeven panoramacapsule (capaciteit: 200 bezoekers) met 0,4 meter per seconden op en neer beweegt, maakt 80 ton ballast aan de binnenkant van de toren een tegengestelde beweging. Zes omloopwielen (diameter 3 meter) geleiden de kabels van het hefsysteem. Ze worden geleverd door de Franse skiliftproducent Poma, die ook de ‘donut’ bouwt. Die bereikt overigens slechts een maximale hoogte van 138 meter: precies de hoogte waar de eigenfrequentie van de toren nul is. Om slingeringen te minimaliseren zijn tegen de binnenwand ook vloeistofdempers geplaatst. De tegengestelde bewegingen van de klotsende vloeistof absorberen trillingen in de toren in hoge mate.

 

Artist’s impression Brighton i360.

Montage van de torendelen gebeurt van onderaf. Op de plaats van de in 2003 afgebrande historische pier van Brighton zet Hollandia eerst een tijdelijke, 60 meter hoge hulptoren. De top van de toren gaat er als eerste in en wordt met kabels en hydraulische vijzels opgekrikt, waarna het onderliggende stuk eronder wordt vastgezet. Zo groeit de toren om de paar dagen met 12 meter. Olierook: “Gewoon steeds een buisstuk ertussen plaatsen tot alle stukken op zijn.” Na plaatsing van de capsule en afwerking van de torenwand met aluminium beplating kan de Brighton i360 zomer 2016 openvoor publiek.

Projectgegevens

Hoofdaannemer: Hollandia, Krimpen aan den IJssel

Architect en ontwikkelaar: David Marks en Julia Barfield, Londen

Stichtingskosten: 65 miljoen euro

Aanneemsom Hollandia: 44 miljoen euro

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels