nieuws

Mkb laat MVO-inspanning nu zien

bouwbreed

Mkb laat MVO-inspanning nu zien

Social return, zeventig losse duurzaamheids- en MVO-certificaten, de CO2-ladder, ISO 9000 en ISO 14000. Het is slechts een greep uit de vele certificaten die ondernemers plagen. Om de bekende Achterhoeker Benny Jolink van Normaal te citeren: “Kan dat nou niet anders?” Ja, één certificaat waarin alles zit. En nu maar hopen dat opdrachtgevers die gaan gebruiken.

“Ik heb led-verlichting op kantoor, sponsor de korfbalvereniging en sta met mijn bedrijf midden in de maatschappij. Dat geldt voor veel bouwbedrijven hier die zo dus volop bezig zijn met MVO. Ze hebben het alleen nooit vastgelegd”, vertelt Henk Hildebrink.

Hij is een van de twee mkb-ondernemers die als eerste het certificaat hebben gekregen uit handen van MVO Nederland-directeur Willem Lageweg. Zijn medecertificaatontvanger Jaco Rook is het daarmee eens. “Met het certificaat laten we zien dat we maatschappelijk verantwoord ondernemen in de breedste zin van het woord. Wij denken vanuit het management aan klanten, aan medewerkers, aan duurzaamheid en aan de maatschappij. Nu kunnen wij dat onze klanten en onze medewerkers laten zien.”

Beide bedrijven hebben nu fase 1 en 2 doorlopen, dus zitten op de toepassing. “Maar we gaan doorgroeien”, beloven ze allebei.

Het is duidelijk waarom met name mkb-bedrijven blij zijn met deze erkenningsregeling. Het bespaart ze het werk om minstens tien certificaten te behalen om aan te tonen dat ze op de aspecten van MVO goed bezig zijn. “Bovendien is het goede van deze methode dat we kunnen doorgroeien”, zegt Rook. ‘‘Bij andere certificaten behaal je ze, en dan is het een kwestie van bijhouden om ze te behouden. Hier kan je je ambitie inleggen om verder te gaan. Deze manier spreekt mij aan.”

Als voorbeeld haalt hij duurzaamheid aan. “Je kunt aan ons vragen, rijd je elektrisch om de uitstoot van kooldioxide tegen te gaan. Nee, nu niet. Maar als we straks verder zijn en we aan vervanging van onze auto’s toe zijn, wellicht wel”, aldus Rook.

Gevraagd naar het waarom van het certificaat, vertelt Hildebrink dat het is omdat zijn klanten erom vragen. “Niet dat we zonder die vraag niet aan MVO zouden doen, maar we zouden het certificaat niet nodig hebben om het te bewijzen.” Rook denkt daar wat genuanceerder over. “We doen het omdat we het zelf willen. Tot nu toe hebben we geen opdracht gemist omdat we het certificaat niet hadden. Maar wellicht geeft het ons een streepje voor nu we kunnen laten zien dat we het wel hebben.”

Nu hij het certificaat bezit, vindt ook Hildebrink het hartstikke leuk. Een verdere doorgroei binnen de erkenning kost uiteraard geld en moeite. “Maar dat noem ik geen probleem, maar een uitdaging. Het heeft een sterke meerwaarde voor het bedrijf”, vindt Hildebrink. En de klanten. Ook die hebben baat bij dat ene certificaat waarop te zien is hoever een bedrijf op de verschillende MVO-aspecten is en hoeven ze niet langer naar zeventig certificaten te kijken.

MVO-thema’s

1. Bewust worden

2. Toepassen

3. Beheersen

4. Verbreden

5. Uitblinken

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels