nieuws

‘Bij woningisolatie is thermosfles effectiever dan warmhoudplaatje’

bouwbreed

‘Bij woningisolatie is thermosfles effectiever dan warmhoudplaatje’

De Nederlandse markt voor passiefkozijnen is nog betrekkelijk bescheiden. Maar dat zal snel veranderen, verwachten fabrikanten en leveranciers. Het is een kwestie van tijd voordat de bouw de kwaliteiten ervan ontdekt. Bovendien bouwt de Nederlandse consument zijn huis voor de toekomst, wanneer de epc 0 is.

“Momenteel zijn er weinig passiefprojecten op de markt. Dat zal ook te maken hebben met de dalende woningprijzen. Passief is gewoon te duur voor het huidige prijsniveau”, zegt Jamie Dijkshoorn van Smartwin in Gouda. “Maar als de epc-norm verder zakt, is de kans groot dat de vraag toeneemt. Naarmate er meer geïsoleerd moet worden, ontstaan er meer mogelijkheden.’’

Hoewel Dijkshoorn te maken heeft met een aarzelende markt, verwacht hij op termijn een groeiende omzet. Smartwin levert een passiefkozijn naar Duits ontwerp van hout (binnenzijde) en aluminium (buitenzijde) met triplebeglazing. De U-waarde aan de zijkant is 0,7, aan de onderkant 0,9. Ondanks die goede specificaties kan Smartwin niet op tegen het standaardkozijn met HR ++ waarde, zegt Dijkshoorn. “Dit is een innovatief product. Het heeft tijd nodig om geaccepteerd te worden. In andere Europese landen gaat het als een raket. De Nederlandse markt weet nog niet wat een goed passiefhuiskozijn is. Alleen de kenners en innovators komen bij ons.’’ Dat gaat veranderen, verwacht Dijkshoorn. “Zeker als de epc-norm naar 0 zakt, gaat de productie omhoog.’’

Onwetendheid

Pladeko Ramen en Deuren in Deurne scoort met passiefkozijnen nu al behoorlijke verkoopcijfers. Directeur Martien Manders is importeur van de Oostenrijkse bedrijven Internorm Fenster en Topic Haustüren en claimt een omzet van 1 miljoen euro per jaar. Afnemers komen zowel uit de renovatie als uit de nieuwbouw, zegt hij.

Hij is ervan overtuigd dat de markt veel groter zou zijn als er niet zoveel onwetendheid was. “Ter vergelijking: in Oostenrijk gaat jaarlijks voor 320 miljoen aan passiefkozijnen over de toonbank. In Nederland focussen veel mensen bij het energiezuinig maken van hun huis op warmtepompen en zonnecollectoren. Ik noem dat warmhoudplaatjes. In Oostenrijk volgen ze het systeem van de thermosfles. Ze pakken de schil aan. Ze isoleren dak en gevels en plaatsen goede deuren en ramen. Dat is natuurlijk veel effectiever als je de warmte binnen wilt houden.’’

Verdubbeling

Jacob Wiering van Knipping Kozijnen uit Zwaagdijk diept de verschillen met Oostenrijk wat verder uit. “In Duitsland en Oostenrijk worden andere eisen aan het uiterlijk van het passiefkozijn gesteld dan hier. Ik denk dat het zeker toekomst heeft, maar dan moet het wel een kozijn zijn dat past bij de Nederlandse consument.’’ Om die reden ontwikkelde Knipping een passiefkozijn van kunststof en aluminium “met een Nederlandse uitstraling’’. “Aan een kozijn van kunststof dat alleen goed isoleert is geen behoefte.’’ Het passiefkozijn van Knipping is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. De een past bij woningen uit de jaren dertig, de ander is moderner van lijn.

Knipping levert zo’n vijftig passiefkozijnen per dag en de productie staat op het punt te worden verdubbeld. Waar gaan al die kozijnen heen? Vooral naar de particuliere markt, zegt Wiering: “Wij zien daar een enorme toename. Mensen die een nieuw huis bouwen, kijken naar de toekomst, ze weten dat in 2020 de epc-waarde op 0 is gesteld. Daar gaan ze voor, want ze willen een huis waarvan de waarde in stand blijft.’’

Het valt Wiering op dat grote projecten veel minder belangstelling tonen. Dat is deels een kostenverhaal, veronderstelt hij. “Veel corporaties zitten met investeringsproblemen. Onze ervaring is dat ze enthousiast zijn over ons kozijn, maar simpelweg het budget missen om ermee te werken.’’

Net als Dijkshoorn en Manders stelt Wiering dat er “een enorme kennisachterstand” is. “Ik krijg soms een aanvraag vanuit nul-op-de-meterprojecten waar genoegen wordt genomen met een U-waarde van 1,6. Dan zak ik door mijn hoeven. Wij Nederlanders denken erg traditioneel in bouwen. Als je een gewoon kunststof kozijn kiest met driedubbele beglazing heb je er niet veel verstand van.”

Ondanks al deze beperkingen is Wiering ervan overtuigd dat het passiefkozijn een gouden toekomst tegemoet gaat. ,,Het is nu nog een nichemarkt. Maar de groei zit erin, uiteindelijk wordt het gigantisch.”

Wierings optimisme is niet alleen gebaseerd op de dalende epc-norm. “Het besef dat we de gasconsumptie moeten terugdringen, is wijdverbreid. Iedereen heeft er schoon genoeg van om voor het gas afhankelijk te zijn van de nukken van Rusland. Daarbij zie je dat de Groningse gaskraan verder dichtgaat. Hoe kun je ervoor zorgen dat je minder energie verbruikt? Door de schil van de woning perfect te isoleren. Daar heb je ook perfect isolerende deuren en kozijnen voor nodig.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels