nieuws

Nieuwe generatie bouwers: ’Het moet wel overzichtelijk blijven’

bouwbreed

Nieuwe generatie bouwers: ’Het moet wel overzichtelijk blijven’

Remco Broeren (32) uit Veldhoven richtte eind 2011 met vriend en zakenpartner Jurgen Das (41) bouwbedrijf Broeren | Das BV op. Terwijl de bouwsector zuchtte onder een lawine aan faillissementen, ging het de nieuwe onderneming voor de wind. Kwestie van een goed netwerk en een transparante aanpak, meent Broeren. Maar dat is niet alles. Het duo weet ook slim gebruik te maken van sociale media. “Daar halen we veel werk mee binnen.”

Remco Broeren wist al vroeg wat hij wilde worden: timmerman in de bouw. De wens om met zijn handen te werken pakte iets anders uit. Zijn hbo-opleiding bouwtechnische bedrijfskunde bracht hem achter de tekentafel en vervolgens achter de computer. Vanaf die plek bereidt hij bouwprojecten voor. Of begeleidt hij het werk per mail en per telefoon. “Ik ben de man van de theorie geworden”, zegt hij. “Jurgen doet het praktische werk, hij is onze buitenman.”

Das en Broeren zijn goed op elkaar ingespeeld, ze werkten jaren bij hetzelfde bedrijf voordat ze besloten samen een eigen onderneming op te zetten. “We zijn gelijkgestemde geesten. We zijn jong van geest en jong van doen. Beslissingen zijn snel genomen”, zegt Broeren. Overleg vindt meestal plaats per telefoon. De twee partners werken ieder vanuit hun eigen woning. Dat scheelt in de kosten. “Het gaat niet om het aantal auto’s of het mooie kantoor. Je moet je waarde bewijzen op de bouw.”

Het bedrijf is gespecialiseerd in verbouwingen en kleinschalige nieuwbouw en richt zich op de particuliere markt. Behalve de twee eigenaren-directeuren staan er slechts vier medewerkers op de loonlijst: een timmerman, een metselaar en twee dames voor de administratieve ondersteuning. Het meeste uitvoerende werk wordt gedaan door een club van tien à vijftien zzp’ers. “Met die mensen zijn we zo vertrouwd, dat we ze eigenlijk ook als personeel beschouwen. Ze maken een groot deel van hun omzet bij ons. Het maximum wat fiscaal is toegestaan”, aldus Broeren.

De huidige jaaromzet van Broeren | Das bedraagt 1,5 tot 2 miljoen euro. Een mooie score, menen de twee eigenaren. Verder groeien is voor hen geen optie. “Dit is onze max, groter willen we niet”, verklaart Broeren nadrukkelijk. “We doen nu jaarlijks zo’n 75 projecten. Meer werk zou hogere algemene kosten betekenen. Dat willen we niet. Het moet wel overzichtelijk blijven.”

Een kenmerk van Broeren | Das is het persoonlijke contact met de klant. Daar trekt Remco Broeren veel tijd voor uit. “Dat is voor ons essentieel. Ik zal een offerte altijd persoonlijk afgeven en doornemen met de klant. Ik ben geen machine die aan de lopende band berekeningen maakt en op de post doet. Een offerte is maatwerk, die moet je niet klakkeloos opsturen, zeker niet naar klanten die je nog niet kent.”

Een ander kenmerk van de bedrijfsvoering is volgens Broeren dat er altijd open kaart wordt gespeeld. “Wij winnen veel offertes omdat we eerlijk zijn. We vertellen de opdrachtgever precies wat hij krijgt. We houden geen kaarten achter de hand, we beginnen niet met een lage begroting om als we eenmaal aan de slag zijn meerwerk te kunnen opvoeren. Wij werken juist in omgekeerde volgorde. We beginnen met een ruime begroting en als die niet past binnen het budget van de opdrachtgever, stellen we hem naar beneden bij.”

Broeren | Das is aangesloten bij Bouwgarant. Langs dat kanaal komen veel opdrachten binnen. Ook de accounts bij Twitter en Facebook blijken bijzonder lucratief. Bouwbedrijven die weinig of geen gebruikmaken van sociale media laten kansen liggen, daar is Remco Broeren van overtuigd. “Je moet meegaan met je tijd. Deze mogelijkheden worden niet voor niets uitgevonden. Massa’s mensen kijken er de hele dag op. Ik vraag aan een opdrachtgever altijd of hij het erg vindt als wij foto’s van zijn project op Facebook plaatsen. Vrijwel niemand heeft daar bezwaar tegen. Zo kunnen ook hun relaties, hun vrienden en hun familie de voortgang van de bouw volgen. Langs die weg bereik je een heel groot publiek. En het kost helemaal niets!”

Het verbaast hem dat sommige collega’s nog steeds werken met oude apparatuur en de waarde van sociale media niet willen Inzien. “De huidige middelen maken het mogelijk efficiënter en goedkoper te werken dan onze voorgangers. Mijn advies: als het past bij je bedrijfsvoering, maak er dan gebruik van! Er zijn kansen genoeg. Je moet alleen weten hoe je ze aanvliegt.”

De nieuwe generatie

 

Van jonge en beginnende ondernemers wordt vaak vernieuwingsdrang verwacht. Sommige voldoen aan dat beeld, maar niet elke starter is een hemelbestormer, blijkt uit een rondgang langs vier willekeurige beginners in de bouw. Soms gaat nuchterheid vóór idealisme. En waar de een de digitalisering omarmt, kiest de ander voor behoud van de (familie)traditie.

Vandaag deel 1 in een korte serie: Remco Broeren van Broeren | Das BV. Hij behoort tot de generatie die zowel op papier als met elektronica leerde werken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels