nieuws

Ballast Nedam trekt handen af van infraprojecten

bouwbreed

Ballast Nedam trekt handen af van infraprojecten

Ballast Nedam laat grote, complexe infrastructurele projecten voortaan links liggen. Belangen in lopende werken worden zoveel mogelijk teruggebracht; nieuwe worden niet meer aangenomen.

De strategiewijziging maakt onderdeel uit van het reddingsplan voor Ballast Nedam, dat woensdagochtend bekend is gemaakt, en zal gepaard gaan met “een capaciteitsaanpassing” van de infradivisie.

Financieel krijgt Ballast Nedam weer wat lucht doordat banken, maar ook A15-bouwpartners Strukton en Strabag, het Nieuwegeinse bouwconcern te hulp schieten met leningen van ruim 60 miljoen euro. Daarmee moet het bouwbedrijf, dat in ernstige financiële problemen is geraakt vanwege torenhoge verliezen op het project A15 Maasvlakte-Vaanplein, in elk geval twee jaar vooruit kunnen.

Als voorwaarde voor hun financiële steun hebben ING, Rabobank en Royal Bank of Scotland geëist dat Ballast Nedam zijn belangen in grote infrastructurele projecten terugbrengt, te beginnen met de A15 Maasvlakte-Vaanplein en de A2 Maastricht. Op die manier moet het risicoprofiel van het bouwconcern drastisch worden teruggebracht.

Behalve bij de grote werken A15 en de A2-tunnel is Ballast Nedam ook betrokken bij de A9 Gaasperdammerweg, een project met een waarde van 700 miljoen euro dat samen met Heijmans en Fluor wordt uitgevoerd. Daarnaast werkt het bedrijf ook aan de verbreding van de N31 bij Harlingen.

Het belang in het A15-project zal later dit jaar worden teruggebracht, van de huidige 40 procent naar 10 procent. Strukton en Strabag nemen het deel over en vergroten hun belang daarmee tot elk 45 procent. Het aandeel van Ballast Nedam in het infradeel van het A2-project wordt overgedaan aan Strukton, dat op zijn beurt de vastgoedontwikkeling op het project aan Ballast Nedam laat.

Nu grote, complexe werken taboe zijn voor Ballast Nedam, richt het infrabedrijf zich uitsluitend nog op de “kleinere, integrale infraprojecten”. Daarbij zal “zeer selectief en gericht” worden ingeschreven en nadrukkelijk worden gelet op “het risicoprofiel in relatie tot marge”. Hoeveel arbeidsplaatsen er door de koerswijziging verloren gaan bij de infratak, wordt op z’n vroegst vrijdag bekend. Dan licht bestuursvoorzitter Erik van der Noordaa van Ballast Nedam het reddingsplan toe. Ook zal hij dan ingaan op de jaarcijfers, die donderdag nabeurs zullen worden gepubliceerd. De publicatie van de resultaten werden dit jaar twee keer uitgesteld vanwege de financiële problemen.

Lees morgen meer in het artikel Redding Ballast Nedam niet voor iedereen goed nieuws

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels