nieuws

Ginaf bouwt slimme tussenvorm truck en dumper

bouwbreed

Ginaf heeft op de fabriek in Veenendaal de 95 ton zware HD5395TS aan de vakpers gepresenteerd. Het is een bijzondere tussenvorm geworden van truck en dumper. Die gaat zorgen voor een hogere productiviteit en lager brandstofgebruik en kan in de mijnbouwsector wel eens een verrassende doorbraak veroorzaken.

De Chinese eigenaar van Ginaf, ZiangYang Zhang, heeft een eigen marktfilosofie ontwikkeld om met de Ginaf-trucks in de mijnbouwsector voet aan de grond te krijgen. Geen eenvormig massaproduct, maar juist een slim bedachte tussenvorm tussen de relatief lichte en compacte maar snelle truck en de zware, grote en soms zelfs logge dumpers. Dat alles om voor mijnbouwbedrijven de Total Cost of Ownership (TCO) omlaag te kunnen brengen. Want ook in deze sector is vandaag de dag de focus sterk gericht op verhogen van de productiviteit en tegelijkertijd verlagen van het brandstofverbruik. De HD5395TS heeft een GVW van 95 ton en een laadvermogen van 70 ton en is daarbij snel. De topsnelheid vol is 40 km/uur en leeg 60 km/uur. Dat laatste is belangrijk, want de helft van de tijd wordt leeg gereden.

Cabine van Ford

De HD5395TS is een speciale versie van de serie Heavy Duty (HD) trucks van Ginaf. Worden die normaliter voorzien van een Paccar motor met 460 pk vermogen, voor de mijnbouwversie is overgestapt op een Cummins motor met 610 pk. Omdat DAF geen Cummins onder de voor deze speciale HD-serie te leveren cabines wilde, is voor de mijnbouwtrucks overgestapt op een cabine van Ford, met als voordeel wereldwijde ondersteuning. Het geeft de HD5395TS een geheel andere frontlook. Niet per se mooier, maar wel stoer.

Meer info: www.ginaf.nl.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels