nieuws

‘Werkplatform zwaarder te belasten dan hangsteiger’

bouwbreed

‘Werkplatform zwaarder te belasten dan hangsteiger’

Overbelasting werkt ongelukken met steigers vaak in de hand. QuikDeck Europe uit Meerssen denkt met zijn zwaar belastbare werkplatforms een bruikbaar alternatief te hebben.

Rijkswaterstaat in Maastricht heeft de primeur van dit Amerikaanse systeem. De dienst laat het gebruiken om de stalen draagconstructie van het atriumdak te coaten. Rijkswaterstaat en de Rijksvastgoeddienst kozen er mede voor omdat het platform nauwelijks beslag legt op de vloer. Er staat alleen een trapportaal om de schilders van en naar hun werkplek te brengen. Door deze keuze vermindert ook de kans op schade aan het hardsteen van de vloer. Een andere reden is de snelle montage.

Het systeem bestaat uit zes onderdelen die op locatie op maat worden samengebouwd tot een rechthoekig of (half)rond platform. Het zwaarste deel weegt 20 kilo. Een vierkante meter platform weegt 35 kilo tegen 75 kilo per vierkante meter conventionele hangsteiger. De samenbouw begint met de constructie van het startplatform. Vergeleken met conventionele hangsteigers kan het platform toe met 30 procent minder contactpunten, zegt directeur Ronny van Baal van QuikDeck Europe. Aan die punten hangen kettingen uit gecertificeerd superstaal die het platform dragen. De kettingen zitten in slotplaten die op de scharnierpunten zijn gemonteerd.

Voldoende reserve

In het geval van Rijkswaterstaat in Maastricht is 650 vierkante meter platform op de vloer van het atrium gemonteerd en vervolgens opgetakeld. Het platform hangt met kettingen en stroppen aan de stalen buisdragers van het dak. Het totale gewicht van platform en toebehoren weegt 22,7 ton. De dakconstructie moet nog voldoende reserve hebben om bijvoorbeeld ook nog het gewicht van een sneeuwlast te kunnen dragen. Een rekensom leert hoeveel extra gewicht er dan nog op het platform mag komen, legt Van Baal uit. De constructie is volgens de Amerikaanse regels ontworpen om een vier keer zwaardere last te weerstaan dan de 360 kilo per vierkante meter die als maximum wordt aangehouden.

QuikDeck kan met 360 kilo per vierkante meter een hogere belasting verdragen dan bijvoorbeeld conventionele hangsteigers die 150 kilo per vierkante meter aankunnen. Dat verschil loont bij onder meer straalwerk waar de combinatie van materieel en afkomend materiaal gevaarlijk zwaar kunnen gaan wegen naarmate de dag vordert, zegt van Baal. Een dergelijke combinatie veroorzaakte in 2003 een ongeluk in een ketel van de Amercentrale in Geertruidenberg waarbij vijf mensen het leven lieten.

Het is mede om die reden dat de gebruikers de steigerplanken regelmatig moeten schoonmaken om het totale gewicht te verminderen. Geperforeerde planken zijn geen optie: ongebruikt straalgrit berokkent het milieu geen schade. Na gebruik doet het dat wel omdat het materiaal is vermengd met coatingresten die vaak ook nog lood bevatten. Een platform van QuikDeck kan door de hogere belastbaarheid een werkdag achtereen zonder vegen worden gebruikt.

Niet in gevaar

De constructie blijft in hoge mate stabiel; het platform beweegt bijvoorbeeld niet heen en weer door de kracht van gritstralen. Het personeel op het platform kan zelf de stroppen verplaatsen om ook de raakvlakken onder handen te kunnen nemen. Daarvoor wordt naast een hangketting een tweede ketting aangespannen waardoor de strop loskomt en kan worden verschoven. De uitkomst van eerder gemaakte berekeningen komt er niet door in gevaar omdat de specificaties niet veranderen.

De opdrachtgever spaart op die manier op zijn budget want voor het verplaatsen van de stroppen hoeft hij geen steigerbouwer in te schakelen. Een platform is over het geheel genomen samen te bouwen in ruim een kwart van de tijd die de opbouw van een conventionele hangsteiger vergt. QuikDeck rendeert gemiddeld vanaf een hoogte van 15 meter. Van Baal wil het systeem verhuren.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels