nieuws

‘Vuurloze’ isolatie daken Schiphol

bouwbreed

‘Vuurloze’ isolatie daken Schiphol

Schiphol schept ruimte om de verwachte groei in het aantal reizigers te kunnen opvangen. Daarom worden de gebouwen, pieren en gatehuizen uitgebreid en moet ruim 40.000 vierkante meter dak worden geïsoleerd.

Brandveiligheid is een zeer belangrijk thema op luchthavens. Om die reden wil Schiphol dat de dakbedekking zonder open vuur wordt gemonteerd. En in voorkomende gevallen moet de dakafwerking kunnen worden gescheiden in afzonderlijke materialen. Het luchthavenbedrijf wil dat de dakbedekking niet alleen duurzaam en brandbestendig is maar ook druksterk en vormvast.

Met onder andere Schiphol en Köster Afdichtingssystemen ontwikkelde Foamglass een ‘vuurloos’ te monteren constructie. De isolatiespecialist gebruikte daarvoor zijn Roof Board G2 en Roof Block G1 afschot. “Beide werden in twee lagen met versprongen naden onderling en op onderconstructies van staal en beton koud verkleefd”, zegt Peter Verheij, area sales manager Nederland. Voor het afdichten van de plaatnaden van de onderste isolatielaag gebruikte Foamglass PC 600; een polymeerlijm waarin de fabrikant de conventionele oplosmiddelen verving door plantaardige oliën.

Op de isolatielagen liggen 2 millimeter dikke, lichtgrijze kunststof dakbanen van het type Köster TPO. Deze zijn mechanisch in de onderconstructie bevestigd. De dakbanen worden bij een temperatuur van 600 graden Celsius moleculair aan elkaar verbonden met de hete lucht van een föhn. “Zo kan in alle veiligheid op het dak worden gewerkt en zijn speciale brandblusvoorzieningen niet nodig”, zegt Verheij. Schiphol heeft volgens hem de primeur van dit systeem. Foamglass bereidt de Europese uitrol van het systeem voor.

Het systeem is ontwikkeld voor het optoppen van de E-, F- en G-pier van Schiphol. Reizigers uit niet-Schengen-landen die conform EU-standaard gecontroleerd zijn, komen aan op de eerste verdieping. Passagiers die niet conform de EU-standaard gecontroleerd uit niet-Schengen-landen, komen aan op de nieuwe tweede verdieping. Deze nieuwe verdieping is gerealiseerd in de vorm van een staalconstructie en rust op de bestaande fundering.

Tussen de G- en de H-pier en tussen de E- en de F-pier kwam aan de luchtzijde van het luchthavengebouw een uitbreiding met een 16 meter diepe staalconstructie met twee verdiepingen waarin onder meer twee nieuwe controlepunten kwamen. Voor de twee andere controlepunten werd de bestaande verdiepingsvloer van vertrekhal 2, 8 meter langer; in vertrekhal 3 kwam er een nieuwe verdieping op met stijgpunten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels