nieuws

Kanaalplaatvloer leggen zonder lijnen en gordels

bouwbreed

Kanaalplaatvloer leggen zonder lijnen en gordels

Leggers van kanaalplaatvloeren op hoogte ergeren zich regelmatig aan de valgordel die ze moeten gebruiken. Mennens Dongen BV komt binnenkort met een veiligheidssysteem waarbij aanlijnen niet meer standaard noodzakelijk is.

Het Beltfree-systeem bestaat uit een hekwerk dat zichzelf vastzet tussen de kanaalplaten en ervoor zorgt dat medewerkers niet kunnen vallen. Bij elke nieuwe plaat kan het hek eenvoudig worden verplaatst. Het is toepasbaar op iedere plaatdikte en -lengte.

Het gebruik van valbeveiliging met lijnen en gordels is al jaren niet populair bij werknemers die kanaalplaatvloeren leggen. De lijnen werken als autogordels: ze trekken strak op het moment dat de drager valt, maar ook wanneer deze snel weg wil lopen. Dat beperkt de mogelijkheid om te bewegen, bijvoorbeeld om weg te stappen om materiaal te ontwijken. Bij foutief gebruik biedt de gordel zelfs slechts schijnveiligheid. Je wordt weliswaar opgevangen door de lijn, maar je valt alsnog. Er zijn ook andere bezwaren. Zo moet de lijn bij iedere nieuwe plaat weer op een nieuwe plek worden aangekoppeld. Ook vinden veel vloerenleggers de gordel oncomfortabel en zit de lijn zelf vaak in de weg. Toch is de beveiliging van levensbelang. Het valgevaar bij het leggen van vloeren op hoogte is reëel en ongevallen leiden vaak tot ernstig letsel of erger.

Veiligheidslijn

Het idee voor een nieuw systeem ontstond in 2012 bij Ingeborg van den Ban, die destijds voor haar studie Bouwkunde onderzoek deed bij de bouw van het Sint Antonius Ziekenhuis in Utrecht. Ze zocht naar een systeem dat geen veiligheidslijn heeft, maar wel het valgevaar aan de leg- en gevelzijde wegneemt. Bovendien moest het systeem zo weinig mogelijk extra handelingen opleveren, en moest het werktempo niet verlagen.

Kern van het nieuwe systeem is dat het plaatsen van de beveiliging aan de gevelzijde in het proces naar voren wordt gehaald. “Het systeem, dus het hekwerk, wordt met de eerste plaat naar boven getild, en daar geplaatst”, zegt Jan-Willem Larmit, die bij bouwleverancier Mennens Dongen het Beltfree-systeem verder ontwikkelde in een projectteam met onder andere Hurks Prefab Beton. “Daar wordt bij iedere nieuwe plaat het hek ontgrendeld en een stuk opgeschoven. Doordat de randbeveiliging aan de gevelzijde al met de balken/prefab elementen is ingehesen, is het vloerveld altijd veilig en kunnen mensen het vrij betreden. Een ander voordeel is dat de werknemers bij schafttijd de vloer gewoon kunnen verlaten. De werkplek is immers nog steeds afgeschermd door het hekwerk.”

Proefprojecten

Mennens heeft de afgelopen jaren het idee van Van den Ban verder ontwikkeld en geoptimaliseerd. “Het is een nieuwe methodiek van veilig werken die door de montageploeg als prettiger wordt ervaren dan het werken met de traditionele valbeveiligingsgordels.”

De nieuwe toepassing is al meerdere malen getest bij projecten van Hurks Prefab Beton. “Het bedrijf geeft het veilig werken op hoogte prioriteit en wilde dit probleem oplossen. Zij hadden ook een paar geschikte projecten waarbij we konden testen.”

Deze week worden de laatste testen gedaan bij de bouw van een nieuw kantoor bij Royal Cosun in Dinteloord. Daarna kan het product de markt op. De firma Hurks PrefabBeton gaat hun nieuwe BeltFree-hekwerken al inzetten bij de bouw van een nieuw pand van Shell Amsterdam.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels