nieuws

Camera voorkomt ongeval op roltrap

bouwbreed

Camera voorkomt ongeval op roltrap

Een geprogrammeerde camera zet een roltrap stil zodra iemand ten val komt. Rijkswaterstaat voorkomt er ongelukken mee in de Kiltunnel bij Dordrecht.

Er gebeuren niet heel veel ongelukken op roltrappen, zegt zelfstandig veiligheidsadviseur Albert van der Zalm uit Rotterdam. Mochten die zich onverhoopt voordoen, dan zijn er boven en onder noodknoppen die de trap stilzetten. “Dat systeem werkt alleen goed als de gebruikers tijdig op de noodknoppen drukken”, zegt Van der Zalm. Staat iemand er alleen op en komt die halverwege ten val, dan kan het volgens hem nog vervelend aflopen.

Met dat in gedachten liet Wegschap Tunnel Dordtse Kil als beheerder van de Kiltunnel het bedrijf HIG Traffic Systems uit Bodegraven als technisch dienstverlener van onder meer veiligheidssystemen in tunnels een camera- en schakelsysteem ontwerpen dat de aandrijving van een roltrap uitschakelt wanneer iemand erop ten val komt.

In dit systeem hangt een camera boven de roltrap. In de bijbehorende programmatuur worden de contouren getekend waarbinnen de camera kijkt. De software is een eigen ontwikkeling van HIG. Zij is ingesteld op staande vormen, zegt Niels Zaadnoordijk van het bedrijf: dat zijn de gebruikers. Een afwijking in de verticale beelden betekent dat in elk geval één gebruiker niet meer op de rolstrap staat, wat op een val kan wijzen en dus tot een naar eindigend ongeval kan leiden. Het programma geeft daarom het commando om de roltrap te stoppen. “De stroomtoevoer wordt via de contacten van de noodknoppen onderbroken”, zegt Zaadnoordijk.

Het systeem werkt tot tevredenheid in de Kiltunnel. “We kunnen garanderen dat het perfect werkt”, zegt Zaadnoordijk. ‘Door de waan van de dag’ raakte deze detectietechniek een beetje uit het zicht van HIG. Het bedrijf heeft het sindsdien niet meer geïnstalleerd.

HIG brengt het daarom opnieuw onder de aandacht. Het bedrijf denkt nog steeds als enige een dergelijke valdetector voor roltrappen aan te bieden. “Vergelijkbare systemen zijn mij niet bekend”, zegt Zaadnoordijk. Gegadigden kunnen het op roltrappen van elk fabricaat laten installeren.

Er is één maar: voor het systeem en de werking ervan zijn tot nog toe geen normen opgesteld. Opdrachtgevers moeten zich verlaten op de prestaties die er tot nog toe mee zijn geboekt in de Kiltunnel.

De kosten voor het detectorsysteem belopen in HIG’s becijfering 15 tot 20 procent van de investering in de roltrap.

Reageer op dit artikel