nieuws

De sponsor: ‘Huttenkloasloop heeft precies de uitstraling die we zochten’

bouwbreed Premium

De sponsor: ‘Huttenkloasloop heeft precies de uitstraling die we zochten’

De Huttenkloasloop in Oldenzaal geldt al sinds de start negen jaar geleden als Twente-promotie bij uitstek. Het parcours van de jaarlijkse run in oktober voert door de mooiste plekjes van de streek. Bedrijven pikken graag een graantje mee van de populariteit en verlenen graag sponsorsteun in ruil voor de mogelijkheid om hun naamsbekendheid te vergroten. Zo ook hoofdsponsor Sylva Bouw.

Sylva Bouw uit Enschede, een familiebedrijf van 82 jaar oud, nam in mei 2014 het – toevallig even oude – Oldenzaalse bouwbedrijf Boudrie Aannemers over. Het adres bleef hetzelfde, de naam niet: Boudrie ging Sylva heten, naar het nieuwe moederbedrijf. Wat viel er te doen om aan deze naamswisseling meer bekendheid te geven?

Sylva-directeur Maarten Kuipers zocht naar een geschikt platform en vond dat in de sport waarvan hij een fanatiek beoefenaar is: hardlopen. ‘‘De Huttenkloasloop heeft precies de uitstraling die we zochten. Het is een evenement met ambities en met een groot bereik. Het aantal deelnemers groeit dit jaar naar drieduizend en er komt heel veel publiek op af.’’

De Huttenkloasloop, vernoemd naar de 18de eeuwse schavuit Kloas Annink, wijd en zijd bekend als Huttenkloas, is een hardloopwedstrijd over verschillende afstanden. Het contract tussen de organisatoren en de nieuwe hoofdsponsor was vrij snel gesloten, vertelt Kuipers. In ruil voor een substantiële financiële bijdrage in de organisatiekosten, verzekerde Sylva Bouw zich van het recht om op het startnummer van elke loper het bedrijfslogo te mogen afdrukken en daarnaast op veel plaatsen langs het parcours de bedrijfsnaam onder de aandacht te brengen.

Eveneens contractueel werd vastgelegd dat Sylva Bouw voortaan de naamgever is van de bedrijvenloop, een vast onderdeel van de Huttenkloasloop waarin teams van plaatselijke ondernemingen het tegen elkaar opnemen. Een belangrijke bepaling, zegt Kuipers. De zakelijke markt is een belangrijke doelgroep van het bouwbedrijf. De bedrijvenloop stelt de deelnemers in staat om elkaar na afloop tijdens de gebruikelijke pastaparty in informele sfeer te ontmoeten. ‘‘Goed voor ons netwerk’’, stelt Kuipers.

De bedrijvenloop (voortaan dus Sylva Bouw Bedrijvenloop) geeft de hoofdsponsor ook het recht relaties als deelnemer in te schrijven. ‘‘Zij vinden het leuk om een hardloopevenement op die manier mee te maken’’, heeft Kuipers ontdekt. Sylva Bouw zet op 4 oktober, als de loop weer van start gaat, vier teams in, deels gevormd uit relaties, deels uit eigen personeel. Het sponsorschap van de bekende wedstrijd stimuleert veel personeelsleden om te gaan hardlopen. Zo levert het evenement Sylva Bouw ook sportievere en gezondere medewerkers op.

Reageer op dit artikel