nieuws

Achtergrond faillissement Imtech: Blijheid, maar ook nog vragen over redding

bouwbreed Premium

Achtergrond faillissement Imtech: Blijheid, maar ook nog vragen over redding

Imtech Traffic & Infra werd daags na het faillissement van het moederbedrijf verkocht aan investeringsmaatschappij Egeria. De transactie lijkt vrij vlekkeloos te zijn verlopen, zeker in vergelijking met de strijd rond de overname van de divisies Marine en Nordics. Toch zijn er delen van de deal die bij curatoren Jeroen Princen en Paul Peters vragen oproepen.

Het faillissement van het moederbedrijf luidt bij Imtech Traffic & Infra een onzekere tijd in. “Iedereen schrok zich een hoedje”, zei directeur Armand Knoop eerder in deze krant. Het moet een chaos zijn geweest op het Amersfoortse hoofdkantoor van de infraspecialist. Opdrachtgevers – voornamelijk overheden – en toeleveranciers worden ongerust. Bovendien werken de banken, die bijna het hele bedrijf in bezit hebben, niet erg mee. Zij brachten onderdelen waarvoor de curatoren kopers probeerden te vinden in moeilijkheden door al snel na het faillissement bankrekeningen te blokkeren. Daardoor konden medewerkers bijvoorbeeld hun tankpassen niet meer gebruiken. Een actie die de curatoren de geldschieters zwaar aanrekenen.

In de dagen na het faillissement komt heel bouwend en installerend Nederland en Europa bij de Imtech-divisie over de vloer. Knoop: “We hebben investeerders gezien en ongeveer alle grote partijen in de branche.” Wie zijn divisie mag hebben, daarover mag de directeur echter niet meebeslissen. “We waren echt aan de banken, de eigenaren van Imtech, overgeleverd.”

Langere termijn

Het is zaak om snel te handelen, want de meest kansrijke Imtech-onderdelen, Nordics en Marine, zijn al verkocht. Er zijn twee partijen waar Knoop graag mee in zee wil, “een strategische partij en Egeria”. “Beiden wilden zich voor een langere termijn aan de onderneming verbinden. En wilden zich inzetten voor het behoud van zoveel mogelijk werknemers.”

Egeria trekt uiteindelijk aan het langste eind. Via RCPT Beheer koopt de investeerder de infraspecialist. De kwakkelende Belgische activiteiten en WPS France blijven bij de curatoren achter. Egeria maakt voor het onderdeel – in boekjaar 2014 goed voor een omzet van 387 miljoen euro – 13 miljoen euro over aan de banken van Imtech. Als aan “bepaalde voorwaarden” is voldaan, krijgen de banken rond de jaarwisseling nog eens twee miljoen euro.

Door de transactie behouden 1965 Imtech-medewerkers hun baan, onder wie 994 in Nederland. Ook kunnen verplichtingen aan crediteuren van de werkmaatschappijen van de infra-divisie voor een bedrag van 39 miljoen euro “ongewijzigd worden nagekomen”. Dat stemt de curatoren tevreden. Toch zijn ze in hun verslag ook kritisch. Egeria krijgt van de banken namelijk het geld mee dat op de geblokkeerde bankrekeningen van Imtech Traffic & Infra staat. Later komen de curatoren er achter dat de investeringsmaatschappij zo “mogelijk 10 tot 13 miljoen euro” heeft meegekregen. Vreemd, vinden Princen en Peters. “Een en ander zal nader worden onderzocht.”

Imtech Traffic & Infra zelf was na het sluiten van de overeenkomst vooral erg blij. Een paar dagen na de overname is nog niet helemaal duidelijk wat Egeria met de infraspecialist van plan is. Dat het bedrijf moet groeien, is wel duidelijk. Knoop: “Wij bieden nog niet in alle landen waar wij actief zijn ons hele portfolio aan. Daar valt nogwat te winnen.”

Omzetgroei

Terwijl Imtech Traffic & Infra alweer voorzichtig aan omzetgroei denkt, verkeert een groot deel van het concern nog in onzekerheid. De infradivisie komt er in vergelijking met de andere grote Imtech-divisies die in Nederland actief zijn goed van af. Building Services en Industrial Services worden failliet verklaard en in delen verkocht. Meer dan duizend werknemers verliezen hun baan en de kans dat toeleveranciers hun geld krijgen lijkt nihil. Ook voor Imtech Duitsland wordt nog een nieuwe eigenaar gezocht.

Uitverkoop

De curatoren van Imtech hielden de afgelopen weken uitverkoop. Uit hun eerste faillissementsverslag blijkt dat de verkopen in totaal waarschijnlijk zo’n 200 miljoen euro gaan opleveren. Inmiddels hebben veertig tot zestig vennootschappen een nieuwe eigenaar. Nordic, Marine en Traffic & Infra werden verkocht. Dat geldt ook voor Imtech Belgium en Toegangstechniek. Unica nam contracten over van Building Services, waarvoor geen overnamekandidaat werd gevonden. De curatoren zoeken nog kopers voor Imtech-bedrijven in Roemenië, Hongarije en Polen, waar zo’n zeshonderd mensen werken.

Reageer op dit artikel