nieuws

‘Soms denk ik dat er helemaal geen draaiboek is’

bouwbreed Premium

‘Soms denk ik dat er helemaal geen draaiboek is’

Op 3 augustus mislukte het hijsen van het nieuwe dek voor de Julianabrug in Alphen aan den Rijn. De hijslast viel samen met twee kranen op gebouwen aan de Hooftstraat. De aannemers Mourik en BSB Staalbouw hebben vijf partijen – Mammoet, Hebo, Sarens, Ale en Smit – gevraagd een opruimplan voor te stellen. Wat valt daarvan te verwachten en hoe kon het zo misgaan? ‘Heavy lift-specialist’ Richard Krabbendam geeft zijn mening.

“De omgevallen kranen in Alphen aan den Rijn moeten worden opgehesen en rondgedraaid met een heel grote kraan. Als daarvoor niet genoeg plek is op het land, dan zullen de gieken waarschijnlijk van de mobiele kranen afgesneden (gebrand of gezaagd) moeten worden en in stukken weggehaald.” Dat verwacht Richard Krabbendam, ‘heavy lift-specialist’ van Krabbendam Advies Service uit Capelle aan den IJssel. “Waarschijnlijk zijn de kranen toch total loss. Het herstel kost vermoedelijk meer dan de feitelijke waarde van het materieel. De totale schade van het ongeval kan in de tientallen miljoenen euro’s lopen”, zegt hij. Over de oorzaak van de ramp spreekt Krabbendam zich niet uit zolang hij het draaiboek niet heeft gezien. “Laat het hijsplan zien, de gemeente Alphen aan den Rijn moet het hebben, als opdrachtgever. Soms denk ik dat er helemaal geen draaiboek is”, aldus de expert. “Als het wel bestaat is de vraag of het juist is uitgevoerd en met voldoende besef van de kritische marge.”

Analyse

Krabbendam onderhoudt de website www.heavyliftnews.com waarop hij onder meer het ongeval in Alphen aan den Rijn analyseert. Hij maakt gebruik van data die op internet te vinden zijn. Zijn analyse is niet gebaseerd op gesprekken met of informatie verkregen van de aannemers Mourik Groot-Ammers, BSB Staalbouw en Peinemann. Volgens hem zijn het gerenommeerde bedrijven, maar het is niet duidelijk wie voor de hijsklus de aannemer is. Jan Pesie, directeur van BSB Staalbouw uit Bergum, zei eerder in een interview met Studio Alphen te hebben gefaald en de hijsplannen kritischer had moeten bekijken. Pesie verwijst naar een vergelijkbare hijsklus in 2014. BSB Staalbouw en Peinemann plaatsten toen een brugdeel over het Noord-Hollands Kanaal bij Alkmaar. De opstelling, twee mobiele kranen op pontons, was ongeveer hetzelfde als in Alphen aan den Rijn. Krabbendam merkt echter op: “die kranen hadden korte gieken, zo’n 20 tot 25 meter. In Alphen was dat zo’n 35 tot 40 meter. Daardoor wordt de stabiliteit snel minder.” Volgens zijn analyse had de opstelling in Alphen aan den Rijn een GM-value (een in hijsplannen gebruikte waarde voor de stabiliteit) van tussen de 1,5 en 2,0 meter. “Dat is stabiel genoeg, maar wel tegen een kritische grens aan. Met goede apparatuur en besef van de kritische marge had de klus geklaard kunnen worden. Essentieel bij het hijsen met telescoopkranen, is de pontons horizontaal te houden door het verpompen van ballastwater. Of dat is gebeurd is mij niet bekend.”

Stuurlijnen

Een aantal zaken is Krabbendam opgevallen. Het ontbreken van stuurlijnen aan de onderzijde van het brugdek, het los op de pontons staan van de mobiele kranen, het tegen elkaar aan schuren van de pontons, de mogelijk onjuiste uitgangspositie van het ballastwater in de pontons. Maar daarmee is de oorzaak van het ongeval nog niet met zekerheid gevonden. “De hele opstelling moet dynamisch bekeken worden, niet alleen volgens de mechanica”, aldus Krabbendam. “Misschien waren de pontons onjuist aan elkaar geknoopt.” Met zijn website en onderwijs wil de ervaren ‘heavy lift-specialist’ bereiken dat de branche veiliger wordt. “Ik wil de industrie triggeren en de mensen die dit soort klussen uitvoeren bewust maken van de risico’s.”

“Hopelijk denkt men de volgende keer beter na en maakt men een gedetailleerd draaiboek waarin alle aspecten worden bekeken, voordat aan een dergelijke klus wordt begonnen.”

Bekijk hier de foto van Jelco Stouthandel van de opstelling bij Alkmaar in juli 2014 die nagenoeg gelijk was aan die op 3 augustus 2015 in Alphen aan den Rijn

Reageer op dit artikel