nieuws

Imtech-divisies nog gewoon aan het werk (update)

bouwbreed Premium

Imtech-divisies nog gewoon aan het werk (update)

Imtech werkt tijdens de surseance van betaling gewoon door aan lopende projecten. Opdrachtgevers en hoofdaannemers anticiperen op vervanging van de installatiereus in hun projecten.

“We zijn nu nog gewoon aan het werk”, zegt een werknemer van Imtech Building Services uit Arnhem, die anoniem wil blijven, over de onzekere situatie bij Imtech. Dat de technisch dienstverlener dinsdagmorgen uitstel van betaling zou vragen, moest hij uit de krant vernemen. “Dat is het nadeel als je als bedrijf beursgenoteerd bent.”

Imtech heeft een groot aantal projecten in uitvoering. Zo wordt met bouwbedrijf Hurks gewerkt aan het Cosun Innovation Center in Dinteloord. “We gaan bekijken wat de consequenties zijn. Maar het heeft geen directe gevolgen voor de opdrachtgever”, zegt de woordvoerder van Hurks. Als Imtech failliet gaat, gaat Hurks op zoek naar een andere technische dienstverlener. “Dat is niet zo spannend allemaal.”

Geen schade

Andere projecten waar Imtech aan werkt zijn onder andere de Penitentiaire Inrichting Zaanstad, de A2 in Maastricht, het gerechtsgebouw in Breda en de Noord-Zuidlijn. Bij de eerste twee projecten werkt Imtech samen met Ballast Nedam, dat deze zomer nog wankelde voordat er een overnamebod van een Turks bouwconglomeraat kwam. Ballast Nedam was dinsdag niet voor commentaar bereikbaar.

 


Een van de projecten waar Imtech aan werkt: de bouw van Penitentiaire Inrichting Zaanstad.

De opdrachtgever voor de A2, Avenue, buigt zich dinsdagmiddag over de ontstane situatie. De opdrachtgever van de gevangenis in Zaanstad, Rijksvastgoedbedrijf, lijdt geen schade. Omdat het een DBFMO-project is, gaat het Rijk pas betalen als de inrichting opgeleverd is. Volgens een woordvoerder zullen de financiers van de  Penitentiaire Inrichting Zaanstad er alles aan doen het project door te laten draaien. Wel zal het consortium, bij een mogelijk faillissement van Imtech, het Rijksvastgoedbedrijf toestemming moeten vragen om het contract open te breken. Dat zal normaal gesproken geen probleem zijn.

 

Onderaannemers

Bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn werkt Imtech samen met Visser & Smit Bouw, een VolkerWessels-onderneming. De Amsterdamse wethouder Pieter Litjens houdt door de situatie bij Imtech rekening met vertraging van het project, zegt hij dinsdag in Het Parool.

“Het heeft ongetwijfeld gevolgen”, reageert de woordvoerder van VolkerWessels op de uitspraak van de wethouder. Maar of de schade mee- of tegenvalt, is volgens hem nog niet te zeggen. Imtech en VolkerWessels zitten beiden voor 50 procent in het project en zijn hoofdelijk aansprakelijk. VolkerWessels mag het aandeel van Imtech overnemen bij een eventueel faillissement. “We verwachten daarom ook geen consequenties voor de onderaannemers.”

VolkerWessels werkt vaker samen met Imtech. Met dochterbedrijven Boele & Van Eesteren en Visser & Smit wordt de laatste hand gelegd aan het International Crime Court in Den Haag. Ook bij de rechtbank in Breda werkt VolkerWessels samen met de technisch dienstverlener.

Het relatief vermogende VolkerWessels lijkt daarmee een van de kandidaten om onderdelen van Imtech, zoals Building Services, op te kopen. “Daar kan ik niets over zeggen”, reageert de woordvoerder.

 

Spoedeisende hulp

Het faillissement van Imtech zal niet alleen worden gevoeld bij de grote projecten. De technisch dienstverlener is verantwoordelijk voor het onderhoud van tal van elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties. Zo onderhoudt Imtech voor diverse gemeenten de verlichting en de verkeersregelinstallaties. Voor Hogeschool InHolland zorgt het bedrijf voor de soft- en hardware van de toegangspoortjes.

Ook kunst is aan Imtech toevertrouwd. Voor het Rijksvastgoedbedrijf onderhoudt Imtech de technische installaties van vijftien musea en depots.

Het Amsterdamse ziekenhuis AMC laat de afdeling spoedeisende hulp renoveren door Imtech. In Haren bouwt en onderhoudt de onderneming een schoolgebouw, het Zernike College. Een van de hoofdaannemers daar is wederom een VolkerWessels-dochter: Visser & Smit Bouw.

De waslijst aan projecten en contracten van het miljardenbedrijf, dat wereldwijd 22.000 medewerkers in dienst heeft, houdt niet op.  Met een raamovereenkomst voor bouwprojecten is Imtech bijvoorbeeld verbonden aan de TU Delft. Voor ProRail loopt een project voor de vernieuwing van de wisselverwarming van de regio Randstad Noord. In opdracht van de provincies Utrecht en Noord-Brabant reconstrueert de divisie Traffic & Infra diverse wegen. Het is de komende tijd aan de bewindvoerders van Imtech om de projecten en onderhoudscontracten bij een of meer partijen onder te brengen.

Reageer op dit artikel