nieuws

Aannemer te afwezig op het web

bouwbreed Premium

Aannemer  te afwezig  op het web

Kleine bouwondernemingen benutten het internet onvoldoende voor het binnenhalen van nieuwe klanten. Dat constateren Bouwend Nederland en ABN Amro.

In een onderzoek door Bouwkennis in opdracht van ABN Amro en de branchevereniging voor de bouw blijkt dat 27 procent van de consumenten zich op internet oriënteert voor de selectie van een aannemer; 8 procent laat zich bij de keuze voor een aannemer zelfs volledig leiden door websites van aannemers. Drie kwart van de consumenten maakt de keuze volledig offline.

In de bouw staat internet nog in de kinderschoenen, meent Sjoerd Zeijlemaker, sectoranalist Bouw van ABN Amro. ”Een goede online presentatie kan het verschil maken. Dit begint bij een eigen website waarop je laat zien dat je kwaliteit levert, deskundig en betrouwbaar bent.” Het laten zien van referentieprojecten is daarbij belangrijk. Na afronding van klussen zouden bouwbedrijven hun klanten online een review kunnen laten schrijven, beveelt hij aan. Het aantonen van vakmanschap wordt volgens Zeijlemaker de komende tijd belangrijker voor kleine bouwbedrijven. Vooral kleine aannemers hebben geprofiteerd van de lage btw. Nu deze regeling is afgeschaft, denkt ABN Amro dat de renovatiemarkt in 2015 en 2016 iets zal inzakken. In 2015 zijn de orderportefeuilles nog goed gevuld.

Consumenten kiezen een aannemer vooral op basis van eerdere ervaringen met het bedrijf (30 procent), blijkt uit eerder onderzoek. Advies van bekenden (29 procent) is net iets belangrijker dan de website van het bouwbedrijf (27 procent).

Offerte

Consumenten vragen voor het uitvoeren van een klus een beperkt aantal offertes aan. 34 procent van de woningeigenaren vraagt slechts één offerte aan en een vijfde neemt genoegen met twee offertes. Slechts 5 procent vraagt meer dan drie offertes aan. Kwaliteit (33 procent) is bij de keuze tussen de aanbiedingen van aannemers belangrijker dan prijs (31 procent). Deskundigheid (29 procent) komt op de derde plaats.

Reageer op dit artikel