nieuws

Marktherstel speelt Thunnissen in kaart

bouwbreed Premium

Marktherstel speelt Thunnissen in kaart

Thunnissen rekent dit jaar op een omzetstijging van een kleine 10 procent. Afgelopen jaar daalden de opbrengsten met bijna 20 procent.

In het jaarverslag over 2014 maakt algemeen directeur Harrie van Noorden duidelijk zich niet al te druk te maken over de omzetdaling van vorig jaar. De teruggang was volgens hem voorzien en al weer gekeerd. “De daling deed zich met name voor in de eerste drie kwartalen. In het vierde kwartaal nam de omzet weer toe.”

Van Noorden benadrukt bovendien dat “omzet niet maatgevend is voor de winstgevendheid”. De nettowinst van Thunnissen zakte weliswaar van 1,4 miljoen naar 1,1 miljoen; door de lagere omzet nam de winstmarge juist toe, van 2,2 procent naar 2,3 procent.

Van Noorden toont zich dan ook tevreden over het afgelopen jaar, waarin de werkvoorraad van de ontwikkelende bouwer uit Heemstede met ruim 2 procent toenam tot 129 miljoen. “De orderportefeuille is gevuld met goed renderende projecten.”

Ook niet onbelangrijk: Thunnissen slaagde er in 2014 in om het risicoprofiel van de onderneming verder te verlagen. Enerzijds door de nakoming van een substantiële grondafnameverplichting bij een belangrijk project, anderzijds door verkoop van posities en woningen. “Ook de schuldpositie kon daardoor verder verlaagd worden”, aldus Van Noorden.

Thunnissen is hoofdzakelijk actief in de ‘driehoek’ Amsterdam-Den Haag-Utrecht. Juist in die regio is het herstel van de bouwmarkt momenteel het meest zichtbaar. Van Noorden verwacht daar volop van te kunnen profiteren, zeker ook omdat de grondposities van Thunnissen uitsluitend in dat gebied liggen. Voor dit jaar moet een winst van 1,4 miljoen op een omzet van 51 miljoen euro dan ook mogelijk zijn, denkt de directeur.

Van Noorden ziet wel een aantal negatieve ontwikkelingen: “Het marktherstel trekt veel nieuwe hongerige partijen naar de Randstad, waardoor de grondprijzen nu al weer fors omhoog gaan.”

Bovendien moet de bouw rekening houden met de belastinghervorming, hetgeen kan leiden tot een btw-verhoging. “Een verhoging van de btw met 2 procentpunt zorgt voor aanzienlijke margedruk”, aldus Van Noorden. “De markt lijkt hier nog onvoldoende rekening mee te houden.”

Reageer op dit artikel