nieuws

Googles moeizame zoektocht naar gezonde materialen

bouwbreed Premium

Googles moeizame zoektocht naar gezonde materialen

Google doet altijd alles in het groot. Maar zijn zoektocht naar gezonde bouwmaterialen levert nog geen verpletterende nieuwe inzichten op. De zoekmachinegigant is slim aangehaakt bij bestaande systemen als cradle-to-cradle

“Op elke reep chocolade en iedere zak chips staan de ingrediënten vermeld op de verpakking. Vaak tot een paar cijfers achter de komma. Maar als we de toeleveranciers vragen wat er in de bouwmaterialen zat die ze leverden voor onze gebouwen, konden ze dat vaak niet zeggen.” Antony Ravitz, leider van het Healthy Materials-programma van Google, toont zich nog steeds verbaasd over dat gebrek aan kennis en informatie in de bouw. Vorige week deed hij op een congres in Hoofddorp verslag van de zoektocht die de vastgoedafdeling al in 2010 startte toen Google-oprichter en ceo Larry Page een deeltjesteller aanschafte.

Met dat apparaat snuffelde hij voortdurend de ruimten af als hij bij een Google-vestiging op bezoek was. Stuitte hij ergens op hoge meetwaarden, dan stuurde hij die door naar het hoofd van de eigen vastgoedafdeling. Ravitz: “We hadden aanvankelijk geen flauw idee wat we met die informatie moesten, want het apparaat telde alleen maar deeltjes in de lucht en vertelde niet wat voor deeltjes het waren. Laat staan waar ze vandaan kwamen. Page hield maar niet op en toen we gek van hem werden, hebben we een serieus onderzoeksprogramma opgetuigd.”

 

Een authentieke Otten-caravan op de vijftiende verdieping van het Google-kantoor in Amsterdam doet dienst als vergaderruimte. Foto: D/DOCK Alan Jensen.

In 2012 startte Google pilots bij de bouw van kantoren in Dublin, São Paulo en Bangalore waarbij de vastgoedafdeling de toeleveranciers het hemd van het lijf vroeg wat ze nou precies leverden. Maar dat leverde naar de zin van Ravitz en consorten te weinig op. In 2013 besloot het bedrijf daarom aan te haken bij bestaande materiaalcertificeringssystemen van GreenScreen, Health Product Declaration en Cradle-to-Cradle. Vooral het laatste heeft inmiddels Ravitz uitgesproken voorkeur, omdat daarbinnen ook systematisch wordt gewerkt aan het vervangen van schadelijke componenten en producten en materialen zonodig opnieuw worden ontworpen omwille van de upcyclebaarheid en de gezondheid.

Database

Sinds begin vorig jaar is Portico in de lucht, een database waarin fabrikanten de producten en hun claims ten aanzien van gezondheid kunnen uploaden. Google gebruikt de database vooralsnog vooral als een selectiesysteem voor de eigen inkoop. Zoiets als de CO2-ladder van ProRail. Op dit moment bevat Portico de gegevens van producten van zo’n 160 fabrikanten. Volgens Ravitz zijn dat er voldoende om gebouwen en hun inrichting compleet met materialen uit de database te bouwen. Maar hij zou liever zien dat meer toeleveranciers zouden toetreden. “Dat zou de bouw van gezonde werkplekken voor de 55.000 googlers en werknemers van andere bedrijven, waar dan ook ter wereld, een stuk vergemakkelijken.”

Lees verder: ‘Van Google zou je meer power verwachten’

Reageer op dit artikel