nieuws

Intermat machinenieuws: Liebherr doet geheimzinnig

bouwbreed Premium

Liebherr gaat op de 4500 vierkante meter grote stand enkele wereldprimeurs presenteren, maar houdt grotendeels nog onder de pet welke dat zijn. Wat we al wel weten is:

R946 Stage 4. De R946 wordt als
eerste rupsgraafmachine van Liebherr voorzien van een Stage 4 motor.
Tegelijkertijd word de R950 SME (Super Mass Excavation) geïntroduceerd, deze
machine is gebouwd op basis van de R946. De tijdens Intermat te tonen R946 is
uitgerust met een 6450 mm monogiek, 2900 mm lepelsteel, 2 kuubs dieplepelbak en
LC-onderwagen.
De zescilinder Liebherr motor levert een vermogen van 200 kW (272 pk) en
bereikt de Stage 4 emissienorm door middel van SCR, dus zonder DPF. Het
hydraulische systeem word door sensoren gecontroleerd, de Litronic computer
zorgt dan voor een optimaal samenspel van motor, pomp en hydraulisch systeem.
Dit moet volgens de ontwerpers resulteren in een snelle, precieze en efficiënt
werkende machine.

Compact. Liebherr zet meer dan ooit
in op compacte machiens, zoals de A910 Compact, een bijna 12 ton zware mobiele
graafmachine die op de Bauma 2013 als prototype werd gepresenteerd. Met een
zwenkstraal van slechts .600 mm is de A910 Compact met name geschikt voor het
werk in krappe ruimtes. De motor is rechts in de lengte ingebouwd en goed
bereikbaar voor onderhoud.
Met de L506 Compact wil Liebherr een alternatief aanbieden voor de complexere
en duurdere Stereoladers. De L506 Compact beschikt alleen over knikbesturing.
De ruim 5 ton zware wiellader heeft een 800 liter bak en een kiplast van 3450
kg. Hij wordt aangedreven door een 46 kW (63 pk) sterke Yanmar Stage 3b motor.

Bulldozers. De Liebherr 6-serie
hydrostatisch aangedreven bulldozers wordt naar boven toe uitgebreid met de
PR746 en PR756 die voldoen aan de Stage 4 emissienorm. Ze beschikken over een
vermogen van 185 kW (252 pk) respectievelijk 250 kW (340 pk) en ze hebben een
eigengewicht van 28.900 tot 30.800 kg respectievelijk 38.300 tot 41.150 kg.
De machines hebben een ECO-mode, waarbij de machinist kan kiezen uit maximale
productie of optimaal brandstofverbruik. De hydrostatische aandrijving zorgt
ervoor dat de motor op een constant toerental blijft. De nieuw ontworpen cabine
heeft afgeschuinde ramen. Uitlaat en hefcilinders bevinden zich achter de
A-stijl, hierdoor ontstaat een optimaal zicht naar het blad en naar de
voorzijde van de machine.

Reageer op dit artikel