nieuws

Vraag naar logistieke centra van minstens 30.000 meter

bouwbreed Premium

De vraag naar logistiek vastgoed houdt aan. Makelaarsorganisatie Dynamis signaleert toenemende interesse naar grootschalige, hoogwaardige ruimtes.

Theo Leoné

Dynamis constateert dat consumenten steeds meer online kopen. Levering binnen een werkdag wordt heel gewoon gevonden. Om aan de gewenste snelheid te voldoen, richten logistieke dienstverleners vlak bij de steden grote distributiecentra in. De afstand tot de eindgebruiker speelt daarbij een rol maar ook de afstand tot de arbeidsmarkt. Volgens Dynamis is vooral vraag naar complexen van minimaal 30.000 vierkante meter. De hoogte moet minimaal 12,5 meter bedragen om efficiënte opslag en snelle orderverwerking mogelijk te maken.

Scan

In zijn tweejaarlijkse scan naar logistiek vastgoed stelt Dynamis dat in veel gevallen nieuwbouw nodig is om te kunnen voldoen aan de vraag. In enkele gevallen wordt gebouwd op risico. Naast de al lopende nieuwbouwprojecten bieden zowel projectontwikkelaars als gemeenten grond aan voor het het ontwikkelen van logistiek vastgoed. Slechts 13 procent van het aanbod is groter dan 20.000 vierkante meter.

Vervoerdersorganisatie EVO waarschuwt dat over het schrappen van vrachtvliegtuigen door KLM/Martinair niet te licht mag worden gedacht. Zo neemt de vrachtcapaciteit voor import uit Latijns-Amerika met 45 procent af. Voor Noord-Amerika en het noordoosten van Azië bedraagt het verlies aan capaciteit respectievelijk 23 en 18 procent. De afname wordt slechts heel gedeeltelijk gecompenseerd door een toename van vracht in de passagiersvliegtuigen van KLM en Air France.

Schiphol behoort tot de vier belangrijkste luchtvrachthavens van Europa. EVO: ”Veel van de 20.000 bedrijven die bij EVO lid zijn, hebben ervoor gekozen hun hoofdkantoren, magazijnen en distributiecentra in Nederland te vestigen. Die positie moet worden uitgebreid. Vracht trekt vracht en daarmee banen. Met het wegvallen van de capaciteit bij KLM en Air France dreigt Schiphol de spilfunctie in het vrachtnetwerk te verliezen.”

Reageer op dit artikel