nieuws

‘Rondreizend circus’ geeft alleen dagvoorstellingen

bouwbreed Premium

‘Rondreizend circus’ geeft alleen dagvoorstellingen

Modder en diepe plassen met roestbruin water, ze hóren bij een bouwplaats. Op de locatie MorgenWonen van VolkerWessels in de nieuwbouwwijk Skoatterwâld bij Heerenveen is het deze buienrijke ochtend al niet anders. Toch is het geen traditionele bouwplaats die de bezoeker betreedt.

Op de scheidslijn met de weilanden aan de oostkant van het Friese dorp, vlak bij museum Belvédère, monteert VolkerWessels twee rijen van elk tien woningen. Van de laatste drie woningen is de betonnen fundering nog zichtbaar, woning nummer 17 wordt vandaag gemonteerd. Over drie dagen is het casco van de laatste woning ook gereed.

Geen torenkraan , geen steigers, geen bouwvakkers, geen luid schallende bouwradio’s. “Die vijf mannen die je net zag in de keet, dat is de ploeg die hier werkt”, zegt Gjalt Rameijer, woordvoerder van VolkerWessels. De bouwer realiseert hier een project volgens het vorig jaar door Dik Wessels persoonlijk geïntroduceerde concept MorgenWonen.

Dat is natuurlijk een slimme marketingkreet, want in de woning die vandaag in elkaar wordt gezet, kun je niet morgen wonen. Maar toch, het blijft snel: in één dag het casco bouwen en daarna in twee weken de woning compleet afwerken. Maar ook volgen de projecten elkaar snel op. Rik Hulsman, manager markt en innovatie bij VolkerWessels Bouw & Vastgoedontwikkeling, somt de opdrachten na ‘Heerenveen’ op: in Rijen 21, daarna naar Capelle voor 24 woningen, vervolgens 19 in Groningen.

“Een rondreizend circus”, zo typeert Rameijer de montageploeg, die vóór de officiële presentatie in Holten al mocht proefdraaien in Huis ter Heide. Daar realiseerde VolkerWessels een zogeheten 0-serie van acht woningen in het plan Sterrenberg. Na Holten volgden projecten in wederom Huis ter Heide (25), Eijsden (7), Leeuwarden (17) en Tilburg (27). En nu is het gezelschap dan in Heerenveen neergestreken.

De bouwplaats zoals we die van oudsher kennen, verandert snel, toont MorgenWonen aan. Van een mini-samenleving waarin een groot aantal specialisten maandenlang hun bijdrage leveren, transformeert de openluchtbouwplaats naar een montageplaats van in de fabriek gemaakte bouwdelen. Het is het domein van slechts een handjevol mensen, waarbij het ‘echte’ bouwen van de woningonderdelen zich heeft verplaatst naar de fabriekshal. In lijn met het aantal projecten ontwikkelen de monteurs zich ook snel. Hulsman: “Een paar weken geleden was de ploeg om vijf uur ‘s middags klaar, nu staat de woning om drie uur al.” De routine komt er lekker in. Woning nummer 17 is al tot op de tweede verdieping gevorderd. Van het zoldercompartiment arriveren tegen de middag de betonnen zijgevelelementen.

De machinist van de mobiele kraan takelt ze van de vrachtwagen en met een paar helpende handen van de montageploeg staan ze in een mum van tijd op hun plek, op de onderliggende wanden gezekerd door middel van roestvaststalen pennen. Het scharnierende dak ligt, in twee delen aangeleverd, al te wachten. Niet veel later kan het erop, nadat de kast met installaties naar binnen is gehesen. Zo stelt VolkerWessels in één dag een rijtjeshuis samen, uit ongeveer 25 onderdelen.

In woning nummer 17 is de constructie nog mooi te zien. Het betonnen trapelement, met ingebouwde horizontale leidingschacht, loopt door naar de zolder en geeft de woning met zijn U-vorm constructieve stijfheid. En bovendien hebben de buren door toepassing van beton in plaats van hout straks geen last van doorklinkende geluiden.

Twee weken

Voor de afwerking van het casco rekent de bouwer twee weken, maar dan is de woning ook helemaal compleet: gestoffeerd, de binnenwanden overal afgewerkt met glad plaatmateriaal (HDF), de badkamerwanden van wit gecoat aluminium in plaats van tegeltjes, en een luxe keuken. Toilet en badkamer worden als plug and play -units in het casco gehesen en zijn vrijwel meteen gebruiksklaar.

Tachtig procent van de toeleverende bedrijven is onderdeel van VolkerWessels. “Bij de traditionele bouw is dat vaak precies andersom”, zegt manager Hulsman. Zo komen de maatvaste betonnen delen van het casco uit de fabriek van Westo Prefab Betonsystemen in Coevorden.

Vanwege het gewicht bestaan de muren uit met halve bakstenen ingestorte sandwichelementen. De geveldelen zijn al voorzien van kunststof kozijnen (met driedubbel glas). Rein ærdt levert het binnenwandsysteem, de binnenkozijnen en de deuren. De Groot Vroomshoop zorgt voor de scharnierkappen en de compleet ingerichte badkamers komen van De Mors in Rijssen. Homij tekent voor de installaties van de gasloze energienotanulwoningen.

Detaillering

Hoewel de mallen in de fabriek bepalend zijn voor de maatvoering van de woningen, betekent dit niet dat er in de straat een eenheidsworst ontstaat. “Bij elk project maakt een architect een passend ontwerp om de woningen bij de omgeving te laten aansluiten”, licht Hulsman toe. Vooral de verschillende kleuren en patronen in het metselwerk van de gevels vallen op. En de doorgaande daklijn onderbrekende puntgevels. Aan de detaillering is zorg besteed. Dat uit zich onder andere in hemelwaterafvoeren van zink. De buitenunit van de luchtwarmtepomp is weggewerkt in een smalle ‘schoorsteen’. Dus geen woud van pijpjes op het dak.

Onderling zijn de woningen gescheiden door een ankerloze spouw, waardoor contactgeluid wordt tegengegaan. Het dakdeel dat op het zuiden is gesitueerd, is in zijn geheel belegd met donkerblauwe pv-panelen. Deze zijn volledig in het dak geïntegreerd, hetgeen een mooi egaal dakvlak oplevert. Het aanbrengen van de zonnepanelen, en ook de keramische dakpannen aan de andere kant, is nog wel werk dat op de bouwplaats moet gebeuren. Hiervoor gebruiken de bouwers een zogenaamde triangelbrugsteiger.

Voor VolkerWessels is MorgenWonen de ultieme manier van bouwen, naar de laatste stand der techniek. “Geen bouwafval, geen faalkosten en minimale overlast voor de omgeving.” Bovendien zijn de woningen demontabel, ook al moet de montageploeg nu hier en daar nog betonmortel gebruiken. “Maar ook dat is over een tijdje niet meer nodig. Daar werken weaan”, aldus Hulsman.

Maatwerk voor corporaties

VolkerWessels denkt met zijn concept MorgenWonen ook woningcorporaties op maat te bedienen. Zo er al sprake is van een zogeheten onrendabele top (waarbij de investeringen in nieuwbouw niet geheel worden gedekt door de latere huuropbrengsten), meent de bouwer dat deze volledig teniet kan worden gedaan met zijn snelle bouwmethode.In tegenstelling tot traditioneel bouwen hoeven bewoners namelijk niet maandenlang elders gehuisvest te worden. Daar plukken beide partijen de vruchten van, de corporatie vooral op financieel gebied, zo rekent de bouwer. Immers: over twee weken staat de nieuwe woning er al weer, in plaats van over een paar maanden.

Reageer op dit artikel