nieuws

Zzp’er neigt naar webshop en doe-het-zelfzaak

bouwbreed

Zzp’er neigt naar webshop en doe-het-zelfzaak

Zzp’ers in de bouw kopen hun materialen steeds vaker in de bouwwinkel of bij nieuwkomers in de online retail. De macht van de groothandel lijkt tanende.

Vroeger was de handel in bouwmaterialen overzichtelijk. Klusbedrijven en zelfstandigen in de bouw kochten hun spullen bij de lokale groothandel. Daar is de afgelopen jaren verandering in gekomen, blijkt onder meer uit onderzoek van ABN Amro en Bouwkennis. Ja, veel bouwprofessionals blijven de groothandel trouw, maar ze bezoeken ook regelmatig de doe-het-zelfzaak, die zich – ingegeven door de crisis – steeds meer op bouwvakkers is gaan richten. Ook webshops zijn aan een opmars bezig.

Groothandels zijn nog altijd de grootste spelers. Zij lijken echter terrein te verliezen. In 2013 deden klusbedrijven 12 procent van hun inkopen bij de bouwmarkt. Bij installateurs was dit aandeel met 2 procent fors lager.

Zelfstandigen kopen bijna de helft van hun materialen in een fysieke winkel, blijkt uit onderzoek. Dat kan een groothandel zijn, maar ook een bouwmarkt. Het online koopgedrag wisselt per beroepsgroep. Ondernemers in de installatiebranche bestellen bovengemiddeld vaak, bijna 40 procent van alle aankopen, online. De sector ligt daarmee ver voor op bijvoorbeeld klusbedrijven (7 procent) en dakdekkers (8 procent), die weer meer telefonisch bestellen of, in de meeste gevallen, een fysieke winkel bezoeken.

Wennen

Installateurs hebben dan ook een lange geschiedenis met digitaal inkopen. Al in de jaren tachtig was het mogelijk om bij de Technische Unie, één van de grootste technische groothandels van Nederland, digitaal een bestelling te plaatsen. Als online bestellen inderdaad een kwestie van gewenning is, zal het in de bouwsector de komende jaren ook aantrekken. Grote spelers als Raab Karcher, diverse Bouwcenters, maar ook bouwmarkt Hornbach zijn de afgelopen jaren online bestellen – en op locatie bezorgen – gaan aanbieden.

Wat staat de traditionele groothandel te doen? Voer een zogenaamde ‘omnichannelstrategie’. Ofwel: een mix van online en offline aankoopplaatsen en contactmomenten met klanten. Werk aan een langetermijnrelatie. Probeer de klant te ontzorgen en te helpen bij zijn of haar werkzaamheden (zie kader). Want dan, zo stellen de onderzoekers, blijft de zelfstandige of het klusbedrijf de groothandel trouw.

De verkoper helpt

Leveranciers van bouwmaterialen proberen hun klanten steeds beter te ontzorgen. Zo geeft Timo.nl, een online initiatief van CRH Bouwmaterialen, sinds kort bouwadvies. Het assortiment is ingedeeld op basis van bouwactiviteit. Bij elke klus staat uitleg en er zijn instructievideo’s.Online verkoper Bouwmaat gaat nog een stapje verder. Met zijn ‘Kluswebsite’ probeert hij klanten aan meer werken te helpen. Klanten van Bouwmaat kunnen zich gratis aanmelden voor deze website, waarop consumenten klussen plaatsen en vakmannen beoordelen.

Lees verder: groothandel, bouwmarkt of online

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels