nieuws

Volvo Trucks wil ongeplande stilstand uitbannen

bouwbreed

Volvo Trucks wil ongeplande stilstand uitbannen

Een in de truck ingebouwde communicatie-unit kan op afstand worden uitgelezen, waardoor problemen vroegtijdig zijn te signaleren en onderhoud op voor de klant handige tijden is in te plannen, zo vertelde Rob van Dormolen vorige week vrijdag tijdens de officiële opening van een moderne Nijwa dealervestiging in Zwolle.

De nieuwe vestiging van Volvo/Renault dealer Nijwa in Zwolle is een
licht en logistiek helder gebouw geworden, met een sterk accent op efficiency
en met monteurs die meer dan ooit met de computer overweg moeten kunnen. Dat alles
mede om ongeplande stilstand te voorkomen.
Rob van Dormolen is Director Commercial After Sales bij Volvo Trucks Nederland.
Hij legt uit: “Ongeplande stilstand is een groot probleem voor
transportondernemers en vormt een niet onbelangrijk deel van de operationele
kosten. Uit Europees onderzoek blijkt dat een groot deel van onze klanten geen
goed inzicht heeft in deze kosten.”

TelematicGateWay
Klanten met een nieuwe Volvo FH of FM én een Volvo Gold contract mogen rekenen
op 100 procent beschikbaarheid van hun truck(s). Die zijn namelijk standaard
uitgerust met de geavanceerde communicatie-eenheid TGW oftewel
TelematicGateWay, die continu waakt over essentiële onderdelen van de truck.
Daardoor is het mogelijk proactief een reparatie te plannen en ongeplande
stilstand te voorkomen.

Kort uit roulatie
Volvo Trucks-dealers hebben de mogelijkheid om de truck tussen de geplande
onderhoudsmomenten te volgen. Cruciale slijtage delen zoals remvoeringen,
koppelingsplaat en bijvoorbeeld de actuele conditie van het luchtdrogerfilter
of de accu’s zijn daardoor continu inzichtelijk. Indien de standtijd van deze
onderdelen niet voldoende is om het volgende geplande servicemoment te halen,
dan wordt direct contact opgenomen om de truck kort uit roulatie te kunnen nemen
op een moment dat dit de klant het beste uitkomt. Dat leidt tot een efficiënter
werkplaatsbezoek en een hogere beschikbaarheid van de truck.

Overbodige bezoeken voorkomen
Nu de werkplaats kan zien wat de werkelijke slijtage is, kan de volgende
vervanging indien nodig worden vervroegd of naar achteren worden geschoven. Dit
voorkomt overbodige bezoeken aan de werkplaats waardoor de beschikbaarheid van
de truck toeneemt. Omdat de werkplaats voortdurend op de hoogte is van de
conditie van de truck en de storingscodes van te voren kan aflezen, kan een
werkplaatsbezoek bovendien efficiënter worden voorbereid en sneller worden
uitgevoerd.

Lagere stilstandskosten
“Wij verwachten hiermee op korte termijn de kosten voor ongeplande stilstand
van onze klanten drastisch te verlagen. Onze visie voor de komende jaren is
zelfs om ongeplande stilstand helemaal te voorkomen. Pech onderweg behoort
daarmee voor Volvo-trucks tot het verleden”, besluit Henrik Wickman, Director
Transport Solutions bij Volvo Trucks.
Meer info: www.volvotrucks.nl.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels