nieuws

Groothandel, bouwmarkt of online

bouwbreed

Groothandel, bouwmarkt of online

De bouwsector telt duizenden zelfstandigen. Hoe bereik je deze steeds groter wordende groep als producent of toeleverancier? Via de traditionele groothandel of toch via een relatief nieuwe online speler? Hier drie opties.

De groothandel

Aantal bedrijven: 2580 (2013)

Bekende namen: BouwCenter, CRH Bouwmaterialen,

PontMeyer en Raab Karcher

De zelfstandige is conservatief, blijkt uit menig onderzoek. Hij laat bouwmateriaal graag thuis bezorgen – wel zo gemakkelijk – maar is de groothandel nog niet vergeten. Een kwart van de bedrijven vindt het prettig om producten in het echt te kunnen zien en uitkiezen, blijkt uit een enquête van Bouwkennis. Bijna een derde van de ondervraagden zegt het sociale aspect belangrijk te vinden: even een praatje maken en in real life advies krijgen.

Groothandels doen er intussen alles aan om zzp’ers aan zich te binden. De Greenworks Academy van Raab Karcher is misschien wel het bekendste voorbeeld. In deze centra staat het samenkomen en leren over producten centraal in plaats van de verkoop. Veel bouwmarkten, zoals Bouwcenter, hebben inmiddels een drive-in of drive-through magazijn, waar online gekochte producten opgehaald kunnen worden. Desondanks lijken ze terrein te verliezen aan de bouwmarkt.

De bouwmarkt

Aantal bedrijven: 2305 (2013)

Bekende namen: Gamma, Hornbach,

Praxis en Multimate

Doe-het-zelfwinkels richten zich steeds meer op zzp’ers. Hornbach was in 2009 de eerste bouwmarkt in Nederland die met het uit moederland Duitsland overgewaaide ProfiConcept aanpassingen deed om het voor zelfstandigen zo aantrekkelijk mogelijk te maken bouwmateriaal in te kopen. Zo werden de openingstijden verruimd van 7.00 uur tot 21.00 uur, zodat zzp’ers hun inkopen vóór of na een klus kunnen doen. Ook verzorgt de bouwmarkt bij tijd en wijle cursussen voor zpp’ers en is er bij diverse locaties een drive-in voor professionele klanten. Kleine aannemers en zelfstandigen kunnen met hun auto naar binnen rijden en de voor hen klaargezette bouwmaterialen ophalen.

Gamma en Karwei zijn een samenwerking gestart met PostNL. Sinds begin dit jaar kunnen klanten hun internetaankopen bij de doe-het-zelfwinkels laten bezorgen, of de pakketpunten gebruiken voor retourzendingen. De bouwmarkten hopen zo meer klanten – ook zelfstandigen – te trekken.

Aan de andere kant: nog lang niet alle bouwmarkten bezorgen hun artikelen op locaties, een volgens onderzoekers van ABN Amro belangrijke voorwaarde om zzp’ers voor je te winnen. Vaak gaat het niet verder dan online betalen en de bestelling vervolgens afhalen. “Door dit niet te regelen, laten bedrijven ruimte aan nieuwe toetreders die deze toegevoegde waarde wel bieden”, oordelen de onderzoekers.

Online

Aantal bedrijven: Onbekend

Bekende namen: Bouwmaat, online-bouwmaterialen.

nl, probouwen.nl, bouwmarktconcurrent.nl en

nubouwen.nl

De verkoop van klus- en bouwmateriaal, voornamelijk aan consumenten, kleine bedrijven en zzp’ers, zal steeds meer online gaan plaatsvinden. Onderzoekers van ABN Amro verwachten dat in 2020 58 procent van de klanten van doe-het-zelfzaken zowel online als offline koopt. Nu is dat 41 procent. Het aantal offline klanten neemt juist af.

Daar zijn meerdere redenen voor. Het online aanbod in de doe-het-zelfsector neemt sterk toe, nu grote online spelers zoals bol.com, Coolblue en wehkamp.nl klusproducten aanbieden en gevestigde bouwmarkten zoals Gamma en Karwei een webshop hebben geopend.

Op dit moment wordt circa de helft van de bouwmaterialen op locatie bezorgd na bestelling via internet (13 procent) of via de telefoon (36 procent). Koplopers in online bestellen zijn de installateurs, die bijna 40 procent via webshops bestellen, terwijl stukadoors en schilders dat slechts met 2 à 3 procent van hun bestellingen online doen. Uit onderzoek van de Consumentenbond (zie ook kader) blijkt echter dat het assortiment van de online aanbieder beperkt is. Bovendien zijn zij – mede door de bijkomende bezorgkosten – zeker niet altijd goedkoper dan de bouwmarkt of de groothandel.

Zzp’ers in de bouw

Hoeveel zelfstandigen er in de bouw zijn, daar verschillen de meningen over. Het hangt er vanaf welke beroepsgroepen onder ‘bouw’ gerekend worden en welke definitie van zzp’er gevolgd wordt. FNV Bouw houdt het op 100.000, net als klusmarktplaats Werkspot. Zelfstandigen Bouw gaat uit van 60.000 actieve zzp’ers, de onderzoekers van Bouwkennis tellen er 67.900. Het Centraal Bureau voor de Statistiek zit er met 89.000 (2008) zelfstandigen in de bouwnijverheid ongeveer tussenin.De zzp’ers in de bouw bestaan grofweg uit twee groepen: generalisten, mensen met een klusbedrijf, en specialisten zoals schilders, loodgieters en metselaars. Bijna twee derde van de zelfstandigen is generalist, blijkt uit onderzoek van Bouwkennis (2008). Deze groep staat vaak ingeschreven als klusbedrijf of timmerbedrijf.

Hornbach de goedkoopste

De Consumentenbond vergeleek maart 2013 de prijzen van van A-merken bij acht bouwmarktketens. Hornbach is verreweg het voordeligst. De van oorsprong Duitse bouwmarktketen was gemiddeld zo’n 10 procent goedkoper dan andere bouwmarkten.Het wisselt per productgroep welke keten als duurste uit de bus komt. Zo is Formido het duurst voor bouwmaterialen. Gereedschap kost het meest bij Karwei en Praxis. Verf is het duurst bij Multimate en Karwei en ook voor sanitair/montage is Karwei de duurste. Groothandels werden in het onderzoek niet meegenomen. Een klantenkaart kan verschil maken, stellen de onderzoekers. Zo kan de klant bij Hubo, Multimate en Fixet 5 procent tegoed opbouwen over het bestede bedrag. Dit maakt deze ketens voor vaste klanten een stuk aantrekkelijker.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels