nieuws

Schans zet bus strak langs halte

bouwbreed

Zeker de helft van alle bushaltes in Nederland moet worden aangepast omdat het ontwerp niet aansluit bij de praktijk. Dat zegt Johan Vermeeren van verkeerskundig adviesbureau VAGN uit Dongen, dat als oplossing de BusHub bedacht.

Betonnen plaat voorkomt schade

< Vervolg van pagina 1

Bij veel v an de huidige haltekommen kan de chauffeur niet vlak langs de perronrand rijden. Dat is nodig om de vloer van de bus mooi aan te laten sluiten op het perron, zodat ook reizigers in bijvoorbeeld rolstoelen en invalidewagens gemakkelijk in en uit kunnen stappen. De afgelopen jaren zijn hiervoor vele bushaltes aangepast.

Zodra een chauffeur probeert zijn bus wel mooi dicht langs de trottoirrand van de halte te manoeuvreren, loopt hij groot risico op schade aan zijn bus. “Een chauffeur wil schades vermijden, maar de hulpbehoevende reiziger is daar de dupe van”, aldus Vermeeren. “Vaak zie je dus dat de bus wel een halve meter van de stoeprand af blijft en dan doe je alle investeringen om de passagiers beter te laten instappen teniet.”

Het probleem heeft deels te maken met de beperkte ruimte die voor bushaltes beschikbaar is, met name in de steden. Een toegankelijke haltekom, waarbij de bus in zijn geheel buiten de rijbaan staat om passagiers in en uit te laten stappen, vergt zo’n 65 meter. Een alternatief is de zaagtandhalte, die zo’n 12 meter minder ruimte opeist. Bij het uitdraaien echter raakt de achterkant van de bus vaak het perron.

De oplossing van VAGN is eigenlijk simpel. Als bij het wegrijden het rechter achterwiel even opgetild wordt, kan de chauffeur schadevrij zijn weg vervolgen. Hiervoor heeft het adviesbureau een betonnen wegrijdschans van 5 centimeter bedacht. Deze wordt in twee delen met de afmeting van 3 bij 2 meter in het wegdek van de halte ingebouwd.

De platen, verder ontwikkeld met en geproduceerd door Struyk Verwo Infra, worden zo neergelegd dat tussen de verhoging en de rand van het perron een ruimte vrij blijft waar het rechter voorwiel van de bus precies tussendoor kan rijden. Hierdoor sluit de busvloer maximaal aan op het verhoogde busperron. Bij het wegrijden rijdt het binnenste rechterachterwiel over de verhoging, waardoor de achterkant van de bus kort wordt opgetild en het busplatform niet wordt geraakt.

Kraaijeveld’s Aannemingsbedrijf heeft in opdracht van de gemeente Rotterdam en het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET als proef een zogeheten zaagtandhalte met de BusHub aangelegd nabij het Erasmus Medisch Centrum.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels