nieuws

Revitalisering asfalt goedkoper dan berekend

bouwbreed

Revitalisering van self-healing asfalt kost de helft zoveel energie als vooraf gedacht. Dat concludeert wegenbouwer Heijmans na ’s werelds eerste inductiebehandeling op een stuk rijksweg bij Vlissingen.

Bij de inductiebehandeling, vorige week uitgevoerd op de A58 bij Vlissingen, had Heijmans veel minder gasolie nodig dan vooraf berekend. Exacte details wil het concern niet kwijt, maar volgens innovatiemanager Gerbert van Bochove dalen de brandstofkosten van 2 naar 1 euro per vierkante meter. Aan de hand van de proef kan nu het ontwerp van de definitieve machine worden gemaakt.

Vooraf en na afloop van de behandeling zijn boorkernen genomen uit het asfaltdek voor validatie van het onderzoek. Een nano CT-scan door de TU Delft, waarmee Heijmans het wegconcept ontwikkelde, moet uitwijzen of werkelijk alle haarscheurtjes in het zelfherstellende zoab zijn verdwenen.

Het stuk van 300 meter self-healing asfalt werd in 2010 aangelegd en was dit jaar aan een eerste ‘revitalisering’ toe. Onzichtbare haarscheurtjes worden daarbij met een hittebehandeling gedicht. Dat moet voorkomen dat ernstiger schade ontstaat, zoals losraken van steenslag. De levensduur wordt daardoor aanzienlijk verlengd en langdurige verkeerstremmingen voorkomen. Dat is ook de reden waarom Rijkswaterstaat het proefvak heeft mogelijk gemaakt.

Voor het dichtsmelten van haarscheurtjes moet het bitumen in het zoab tot ongeveer 100 graden Celsius worden verwarmd. Bij de praktijkproef deze week bleek uit metingen dat enkele seconden van verhitting voldoende is om die temperatuur te bereiken. Staalvezels die zijn ingemengd in de asfaltmassa worden door het inductieapparaat verhit en zorgen voor opwarming van het bitumen. Van Bochove: “Alleen het bitumen hoeft naar 100 graden. Door de aanwezigheid van staalvezels lukt dat terwijl de gemiddelde temperatuur in de asfaltmassa slechts een graad of 40 wordt.”

He ijmans voerde de behandeling uit met een inductiespoel die het bedrijf samen met SGS-Intron ontwikkelde. De werking ervan is vergelijkbaar met die van een inductiekookplaat. Door opwekken van een uitwendig magnetisch wisselveld ontstaan wervelstromen in het asfalt. De mate van indringing van de hitte wordt bepaald door de gebruikte frequen ties.

De onderzoekers verwachten dat de ‘self-healing’-weg met een inductiebehandeling een keer of drie kan worden gerevitaliseerd. De levensduur van het wegdek kan daardoor tenminste worden verdubbeld. “En dat weegt ruimschoots op tegen de meerkosten van het toevoegen van staalvezels aan het asfalt”, aldus Van Bochove.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels