nieuws

Voorgespannen brugdek op zijn plek

bouwbreed

Acht spmt’s van transportbedrijf Mammoet reden dit weekend de laatste, cruciale schakel tussen Eerste en Tweede Maasvlakte op zijn plaats. De zwaartransportwagentjes rolden het 750.000 kilo zware brugdek tussen een wirwar van transportstromen door.

De eerste vijf dekken van het enorme Coloradoviaduct werden gehesen, maar bij het zesde zaten hoogspanningsleidingen in de weg. Dat gaf ook risico op elektrisch geladen raken van stalen delen. “Belangrijkste voordeel is echter dat dit een snelle bouwmethode is, omdat je dek en fundering parallel kunt bouwen”, vertelt technisch projectleider Aron Ament (Havenbedrijf Rotterdam). Aannemer MNO Vervat/Boskalis bouwde het voorgespannen dek de afgelopen maanden met beton van hoge sterkte (C53/65). Dat maakte een dunnere constructie mogelijk. Door toepassing van boorpalen waren lage funderingsmachines bruikbaar die onder de hoogspanningsleidingen konden werken. Door het materieel te aarden werden problemen met elektrische oplading voorkomen.

De wagentjes van Mammoet reden dit weekend eerst een zwaar prefab hoekstuk (130 ton) naar zijn plek. Een afstand van een paar honderd meter. Daarna volgde het zesbaans dek van 18 bij 28 meter. Verdeling van het gewicht van het ‘inroldek’ over 65 assen was mede noodzakelijkmet het oog op een ondergrondse leidingenstrook.

Drukte

Het zegt alles over de drukte op en rond de locatie. Bijna alle verkeersstromen tussen Maasvlakte 1 en 2 gaan via het nieuwe Coloradoviaduct. Goederen, auto’s en treinen, maar op termijn ook containers. In het ontwerp van het viaduct is met het oog daarop rekening gehouden met de aanleg van gesloten transportroutes. Die maken transport tussen de verschillende containerterminals mogelijk. Met name voor APM Terminals is dat interessant, want dat heeft terminals aan beide zijden. Belangrijk is ook dat het naar alle kanten uitwaaierende megaviaduct alle kruisingen van autowegen en spoor ongelijkvloers maakt.

Het project is goed voor 4400 kuub beton voor alleen al de dekconstructies. Vloeren en wanden ervan zijn gefundeerd op staal, de tussensteunpunten op een paalfundatie en de landhoofden op een gewapende grondconstructie. Het opbouwen van de grondkerende constructies gebeurde met een 7 meter hoge bekistingwand.

Het Havenbedrijf schakelde voor het ontwerp het architectenbureau Zwarts & Jansma in. Dat koos voor een levendig vormgegeven wandbekleding van prefabbeton, geproduceerd met vloeibaar rubber in een kunststofmoedermal.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels