nieuws

Mosa voorziet stijging van verkopen in 2014

bouwbreed

Mosa verwacht dit jaar stijgende verkopen, vooral dankzij de export. In Nederland, waar meer dan de helft van de omzet vandaan komt, blijft de markt zwak.

Vooral export groeit, Nederlandse markt blijft zwak

Dat blijkt uit het jaarverslag van de tegelfabrikant. Het concern zag zijn omzet het afgelopen jaar met 2,9 procent afnemen tot 99,3 miljoen euro. Onder de streep noteert Mosa een resultaat na belastingen van 8,1 miljoen euro (2012: 10,1 miljoen). De daling van de bedrijfsinkomsten en het resultaat komen niet uit de lucht vallen. Een jaar geleden waarschuwde het concern in het jaarverslag al voor een lagere winst, door teruglopende marges.

Het in 1883 opgerichte concern, eigendom van beleggingsinstelling Egeria, produceert jaarlijks zo’n 8 miljoen vierkante meter keramische tegels. Die komen terecht in industriële en openbare gebouwen, winkels, hotels, kantoren en woningen in dertig landen op vier continenten.

Export

De bedrijfsinkomsten in thuismarkt Nederland liepen als gevolg van de teruglopende bouwproductie met 5,1 miljoen euro terug tot 59,4 miljoen euro. De groei kwam van over de grens. Export binnen de Europese Unie (EU), goed voor een kwart van de omzet, leverde de Limburgse fabrikant 0,1 miljoen euro meer omzet op. De verkoop naar landen buiten de EU steeg met 1,9 miljoen euro.

De vereniging Koninklijke Nederlandse Bouwkeramiek (KNB), waar ook Mosa lid van is, sprak eerder dit jaar in haar jaarverslag van een “uitdagende markt” voor keramische wand- en vloertegels.

Dieptepunt

De branchevereniging stelt dat de tegelbranche vooral te lijden had onder “voor de bouwmarkt (woningcorporaties) ongunstige overheidsmaatregelen”. Dit jaar zal de Nederlandse afzet waarschijnlijk een nieuw dieptepunt bereiken. Bovendien wordt het steeds moeilijker om producten buiten Nederland in de markt te zetten. “Verschil in energieprijs staat een gezonde concurrentie op andere continenten steeds meer in de weg.”

Mosa doet geen concrete voorspellingen voor boekjaar 2014. De directie van de producent verwacht een “lichte verbetering” van het resultaat, blijkt uit het jaarverslag. De totale afzet zal groeien, ondanks de zwakke Nederlandse markt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels