nieuws

‘Consolidatieslag na koude sanering’

bouwbreed

Aan Hans Smits de schone taak om de Janssen de Jong Groep weer smoel te geven na de pijnlijke fraude-affaire en de verkoop van de Nederlandse infra-activiteiten. “Ik ben hier niet aangesteld als interim-manager.” Joost Zwaga

De man die jarenlang de Rabobank leidde en later het gezicht werd van het Havenbedrijf Rotterdam aan het roer bij een bouwer uit de provincie? Hans Smits geeft toe: ook in zijn eigen vrienden- en kennissenkring werd wat verrast gereageerd toen zijn overgang naar Janssen de Jong bekend werd. Maar zelf ziet hij de stap als een logische. “Natuurlijk begrijp ik de verbazing wel”, zegt hij. “Maar voor mij is de cirkel nu rond. Ik ben destijds in Delft civiele techniek gaan studeren omdat ik met een bouwhelm de bouwplaats op wilde. Maar uiteindelijk ben ik vooral aan de opdrachtgeverskant terechtgekomen.”

Smits kende Janssen de Jong bovendien goed. Hij was er jaren president-commissaris. “Dus toen ik door mijn voorganger en huidige president-commissaris Eric Krul gevraagd werd om hier leiding te gaan geven, hoefde ik helemaal niet zo lang na te denken. Ik zie dit als een prachtige kans bij een prachtig bedrijf.”

Nee, hij is niet aangesteld als een soort interim-manager, benadrukt hij. “Zeker niet. We gaan komende maanden goed nadenken over de toekomst van het bedrijf. Dat moet leiden tot een strategisch plan waar we zeker vier, vijf jaar mee verder kunnen.”

Welke richting Janssen de Jong precies op zal gaan, kan Smits nog niet zeggen. Maar eigenlijk is geen enkel scenario wat hem betreft uitgesloten. Meer internationaliseren, uitbreiding middels overnames, afstoten van onderdelen; het zou allemaal kunnen. Zelfs verkoop van de onderneming als geheel behoort tot de mogelijkheden.

Dat laatste is, gezien de huidige aandeelhoudersstructuur, zeker niet ondenkbaar. Het bouwbedrijf uit Son en Breugel is voor het overgrote deel in handen van Krul. Verder zijn financieel-bestuurder Pieter van Gulik en veertig managers aandeelhouder. Smits heeft bij zijn aantreden een belang van 5 procent verworven. Krul is inmiddels 72 en zal op termijn van zijn belang af willen, weet ook de huidige topman. ”Het zal duidelijk zijn dat we ook hierover de komende tijd gaan nadenken.”

Smits treedt aan na miss chien wel de roerigste periode uit de geschiedenis van Janssen de Jong. In 2009 werd de onderneming opgeschrikt door fraude bij de infradivisie. Een directeur en een vestigingsmanager van het wegenbouwbedrijf bleken jarenlang ambtenaren te hebben omgekocht in een poging opdrachten binnen te halen. De schade als gevolg van de affaire was groot: tal van opdrachtgevers keerden het infrabedrijf de rug toe, met als gevolg dat de bouwer moest reorganiseren. Honderden arbeidsplaatsen gingen daarbij verloren.

Lean en mean

Vorig jaar werden de Nederlandse infra-activiteiten, die verliesgevend waren, uiteindelijk verkocht, aan het Duitse Strabag.

“De afgelopen periode is vooral gebruikt om lean en mean te worden”, kijkt Smits terug op 2013. “Behalve infra is ook dochterbedrijf MAT verkocht en is AfbouwCenter Nederland gesloten. Verder hebben we onze 39 procent-deelneming in het vliegveld op Curaçao van de hand gedaan. Zo hebben we onze schuldenpositie teruggebracht. Daardoor is onze financiële slagkracht groter geworden. Als we nu een bouwbedrijf van 50 miljoen omzet zouden willen overnemen, kan dat tenminste.”

Of dat ook daadwerkelijk zal gebeuren, is afhankelijk van de keuzes die komende maanden zullen worden gemaakt. Smits is er echter hoe dan ook van overtuigd dat de bouw een nieuwe consolidatieslag wacht. “Maar eerst zal de koude sanering die nu plaatsvindt, nog even doorgaan. Dat is misschien triest, maar ook goed. Hopelijk verdwijnen de slechte bouwbedrijven en blijven de goedeover.”

Trots

Janssen de Jong en haar dochterbedrijven moeten hun successen beter voor het voetlicht gaan brengen. Dat vindt de nieuwe topman Hans Smits. Volgens hem werkt de bouwer aan prachtige projecten, maar wordt vaak vergeten dat met de buitenwacht te delen. Als voorbeeld noemt Smits de vorig jaar opgeleverde renovatie van het Rijksmuseum in Amsterdam. “Iedereen weet wie de binnenkant heeft verbouwd, maar dat onze dochter Koninklijke Woudenberg zo ongeveer alles aan de buitenzijde heeft gedaan, is veel minder bekend. Dat is jammer. We mogen best wat meer trots zijn op onze projecten, laten zien wat we kunnen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels