nieuws

Vliegwieltechniek brengt actie in markt voor noodstroom

bouwbreed

Elinex en Zwart Techniek helpen ABN Amro aan een nieuwe generatie noodstroom. Vliegwieltechniek voorkomt dat de elektriciteit ook maar een fractie van een seconde uitvalt.

“Een belangrijke opdracht. En nog dicht bij ons bedrijf in IJmuiden ook. We doen zaken met alle grote banken tot De Nederlandsche Bank toe”.

Aan het woord is Paul van der Weiden, verkoopdirecteur van Zwart. Het bedrijf startte 1930 als machinefabriek en heeft nauwe banden met de visserij. Zwart ontwerpt en vervaardigt krachtbronnen aangedreven door diesel of gas.

De generatoren zijn te vinden in tunnels, ziekenhuizen en datacentra. Ook in afgelegen gebieden zonder goede infrastructuur zijn de krachtpatsers van Zwart welkom. Van de 25 tot 30 miljoen euro omzet komt meestal 60 procent uit Nederland. Een project van 16,5 miljoen in Tanzania laat momenteel de balans even doorslaan naar het buitenland.

ABN Amro vervangt al haar noodstroomvoorzieningen van de datacentra in de regio Amsterdam. Twee opdrachten zijn aan het duo Elinex/Zwart vergeven, beide goed voor 4 miljoen euro. Tijdens de ingrijpende transformatie moet uiteraard de elektriciteit blijven stromen. Geen probleem: Elinex en Zwart zijn immers specialisten in noodstroom.

“Zwart levert de aggregaten, wij zorgen voor de ononderbroken stroomvoorziening”, zegt Huub van Raamsdonk. Zijn 25 jaar geleden opgerichte bedrijf uit Ridderkerk realiseert met 45 medewerkers een omzet van 12 miljoen euro.

De bestuursvoorzitter van Elinex schat de Nederlandse markt voor noodstroomvoorzieningen op een paar honderd miljoen per jaar. Neem de 1,6 kilometer lange tunnel in de A2 bij Utrecht. Vol met slim noodstroom, want je wilt ook bij een dip de verlichting en de matrixborden graag laten branden.

In de regio Amsterdam is gekozen voor het vliegwiel, niet voor de batterij. Wel zo energievriendelijk.

Van Raamsdonk: “Noodaggregaten hebben vier tot vijf seconden nodig om op te starten. Om die periode te overbruggen, kun je batterijen gebruiken. Je verliest dan minstens 5 procent van de energie. Met vliegwieltechniek valt een efficiëntie te bereiken van 98 procent. Zo’n verschil tikt echt aan op de energierekening.”

Bij de datacentra draaien straks permanent, waterpas verankerd, twintig vliegwielen met een snelheid van bijna achtduizend toeren per minuut. Ieder wiel heeft een vermogen van 250 kilovoltampere. De vaart van het wiel levert stroom op.

Verouderen

Van Raamsdonk: “Aan een accu kun je niet zien of hij voldoet. Ze verouderen en zijn gevoelig voor temperaturen, waardoor je moet koelen. Het vliegwiel is simpeler. Alleen na vier jaar de lagers vervangen plus jaarlijks een keer nakijken. Als je het wiel ziet draaien, ben je verzekerd van noodstroom.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels