nieuws

‘Verbeterde fluistervoeg gaat vijftien jaar mee’

bouwbreed

Fluistervoegen helpen het lawaai te dempen van verkeer dat de overgang tussen een brug en het asfaltdek passeert. Ze moeten echter gemiddeld om de vier jaar worden vervangen. De ontwikkelaars van een verbeterde variant verwachten dat hun versie minimaal vijftien jaar meegaat.

Fluistervoegen bestaan al langer. Ze zijn gemaakt van bitumineus materiaal en dat is weinig bestand tegen het uitzetten en krimpen van een brug. Ook het verkeer vermindert de bestendigheid van het materiaal. Het gevolg: omwonenden klagen over toenemend verkeerslawaai. Ook de vervanging is niet zonder gevolgen, want dat brengt verkeersoverlast en kosten met zich mee. Rijkswaterstaat zoekt mede om die reden naar duurzamer varianten.

Gebr. van Kessel Speciale Technieken en Producten, Latexfalt en een aantal polymeerleveranciers denken al die problemen te kunnen verminderen met hun nieuwe fluistervoeg. De constructie is inmiddels getest in Berlijn en bij Empa, het Zwitserse TNO. De bevindingen met de ruim 200 meter die tot nog toe van de verbeterde fluistervoeg is geproduceerd, leren dat de voeg de geluiddempende eigenschappen heeft van de tot nog toe gebruikte constructies. Speciale polymeren maken de bitumen beter bestand tegen rek en krimp. Pas na vijftien jaar zou de verbeterde fluistervoeg moeten worden vervangen.

Het is geen universele voegovergang, zegt Henk van Lith van Gebr. van Kessel. “De constructie werkt alleen met bepaalde typen bruggen.” De meeste bruggen van Rijkswaterstaat vallen volgens hem onder die categorie. Het bijzondere zit volgens mede-ontwerper Henk Hanselaar in de bestendigheid van het materiaal tegen extreme temperaturen. “We hebben getest bij een temperatuur van -10 graden Celsius; uit het resultaat valt af te leiden dat zo’n voeg zeker twintig jaar meegaat.” Deze week wordt de fluistervoeg beproefd bij -20 graden Celsius om te zien of de constructie ook aan de Europese eisen voldoet.

De voegovergang werkt zonder mechanische veren en andere versterkingen. De voeg bestaat uit een aantal lagen (verbeterd) bitumineus materiaal dat in verschillende lagen in de overgang wordt aangebracht.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels