nieuws

Minder export teerhoudend asfalt

bouwbreed

De hoeveelheid teerhoudend asfaltgranulaat (TAG) die over de grens wordt verscheept, is vergeleken met twee jaar geleden gehalveerd.

Overheid wil dat het sloopmateriaal gereinigd wordt

Verdween er in 2012 nog 660.000 ton TAG naar vooral de Baltische staten, afgelopen jaar ging het om 338.000 ton, een derde van het TAG dat naar schatting elk jaar vrijkomt. Hoewel het aanbod van ‘milieuvriendelijke’ kiezelstenen groeit, zijn niet alle zorgen verdwenen.

Letland blijft de meest populaire eindbestemming voor TAG, dat kankerverwekkende stoffen kan bevatten. Meer dan de helft (56 procent) van het puin ging daarnaartoe. Ongeveer 43 procent van het zwarte, steenachtige materiaal belandt in Estland. Naar buurland Duitsland ging vorig jaar 1 procent van het geëxporteerde TAG.

“ Dit is een fantastisch resultaat”, oordeelt Gert van der Wegen, voorzitter van het TAG-overleg. Staatssecretaris Mansveld (milieu) verdient volgens hem “een pluim”. “Het heeft lang geduurd; ze had nog wat hoofdpijndossiers zoals de Fyra-trein die ze op haar bordje kreeg, maar vanaf augustus vorig jaar heeft ze de vaart erin gebracht.”

Van der Wegen doelt op de brieven die Mansveld stuurde naar de Vereniging Nederlandse Gemeenten en de koepelorganisatie voor provincies, het IPO. “Daarin heeft de staatssecretaris duidelijk aangegeven wat het beleid is.” Om dubbelzinnige bestekteksten te voorkomen is inmiddels ook een richtlijn van het CROW aangepast op aandringen van de SP. Thermisch reinigen is echter nog steeds niet verplicht. Dat kan ook niet volgens Van der Wegen.

Nieuwe bouwstof

TAG dat uit oude wegen vrijkomt, is al jaren een milieuonvriendelijk zorgenkindje van de Nederlandse regering. De overheid wil dat het sloopmateriaal gereinigd wordt, zodat er een nieuwe bouwstof ontstaat. Maar ondertussen verdwijnen er honderdduizenden tonnen net zo gemakkelijk de grens over. Exporteren is ongeveer 5 tot 6 euro goedkoper en dat mag ook gewoon, als het TAG maar nuttig wordt toepast elders in Europa.

Cees van Opstal, van BRC die het sloopafval verwerkt tot kiezelstenen, merkt dat er meer TAG zijn kant op komt. “Maar dat komt ook doordat we steeds meer aanvoer krijgen vanuit Duitsland. Ook daar begint het licht te schijnen.” Steden als Hamburg en Düsseldorf voerden ongeveer 60.000 ton Duits TAG aan, zegt Van Opstal. “De verkoopwaarde van TAG is daar minder, omdat je er maar een halve meter hoeft te graven voor je nieuwe kiezels hebt.”

Van Opstal is “dolgelukkig” met de nieuwe markt. “Als we die Duitse tonnen niet hadden gehad, waren we in crisistijd in een slechte situatie terechtgekomen. De fabriek moet wel blijven draaien.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels