nieuws

EVO: onveilige voorbeelden in reclames met heftruck

bouwbreed

EVO: onveilige voorbeelden in reclames met heftruck

Televisiereclames met daarin rondcrossende heftruckchauffeurs en meerijdende BN’ers geven volgens verladersorganisatie EVO het verkeerde voorbeeld. De reclames hebben daardoor een negatieve invloed op de veiligheid in magazijnen.

De afgelopen maanden zagen televisiekijkers diverse reclames waarin
heftruckchauffeurs flink wat overtredingen begingen. EVO nodigt de
reclamemakers daarom uit voor een heftruckcursus, zodat ze zelf kunnen zien
waar ze de fout ingaan. Actueel voorbeeld is de nieuwste reclame van de BankGiro Loterij, rijdt een
heftruck met grote kluizen door een magazijn. Presentator Marc Klein Essink
lift mee.

Van de rijdende heftruck springen
Ondernemersvereniging EVO constateert veel overtredingen in het reclamefilmpje.
Zo rijdt de chauffeur in de reclame te hard en belemmert de grote kluis het
zicht van de chauffeur, die bovendien geen veiligheidsschoenen draagt. Ook mag
Klein Essink niet gedeeltelijk buiten de heftruck hangend meerijden, laat staan
van de heftruck afspringen, wat hij halverwege de reclame doet.

Dodelijke ongevallen

Nederland telt ruim 110.000 bedrijven met een magazijn. In deze magazijnen
werken ongeveer 107.000 chauffeurs. Jaarlijks vinden er 1500 bedrijfsongevallen
plaats met heftrucks – waarvan gemiddeld zeven met dodelijke afloop. Het
aanrijden van een voetganger komt het meest voor, gevolgd door een medewerker
die op de heftruckvork staat en gelift wordt of ‘even meerijdt’ en van de
heftruck af valt.

Ondernemersvereniging
EVO is een ondernemersvereniging die de logistieke belangen behartigt van
20.000 bedrijven, producenten en handelaren. “Onze leden doen de opslag en
vervoer van hun producten zelf of besteden dit uit. Met elkaar zijn zij
verantwoordelijk voor meer dan 70 procent van alle goederenstromen in, van en
naar Nederland.”
Meer info: www.evo.nl.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels