nieuws

‘Akoestisch nog veel te verbeteren aan ontwerp’

bouwbreed

“Er wordt onvoldoende rekening mee gehouden of een gebouw vriendelijk is voor blinden of slechtzienden”, meent bouwkundestudente Claire Laudij. Akoestisch valt veel te verbeteren, stelt zij.

Claire Laudij studeert op 20 maart af aan de Technische Universiteit Eindhoven in twee richtingen: bouwfysica en architectuur. Voor de eerste richting onderzocht ze hoe blinden echolokalisatie inzetten om zich een beeld te vormen van de ruimte waarin ze zich bevinden. Met deze techniek maken mensen gebruik van de reflectie van geluiden door de gebouwen om hen heen. Ze maken een kort, scherp geluid – meestal een klak met de tong – en door goed te luisteren naar de weerkaatsing daarvan kunnen ze inschatten hoe groot een ruimte is en waar zich bijvoorbeeld deuropeningen bevinden.

Training

Laudij zocht proefpersonen voor een experiment waarbij blinden in een lege gymzaal bepalen of een deur open of dicht is. Dat kostte moeite, omdat actieve echolokalisatie geen algemeen gebruikte vaardigheid is onder visueel gehandicapten. Laudij: “Het vergt heel wat training en niet iedereen wil het gebruiken.” Algemene conclusies zijn door het kleine aantal proefpersonen moeilijk te trekken, maar het is Laudij uidelijk dat voor blinden veel mogelijk is met echolokalisatie. Verder onderzoek is hard nodig om een gebouw beter te af te stemmen op blinden.

“Houd rekening met de functie van een ruimte en wat die ruimte vraagt van blinden. Dat gebeurt nog te weinig”, zo houdt ze ontwerpers voor. Zelf gaf ze alvast een aanzet. Voor haar afstudeerrichting architectuur ontwierp ze een fictief schoolgebouw voor blinde leerlingen. Akoestiek was het belangrijkste uitgangspunt en dan vooral hoe akoestiek de functie van een bepaalde ruimte kan versterken. Zo ontwierp ze een hoge, ronde aula met daarin veel hout. “In een drukke aula is het onmogelijk op grote afstand te horen hoe de ruimte precies gevormd is en wil je vooral mensen naast je kunnen horen. Ik heb gebruik gemaakt van kolommen voor oriëntatie en natuurlijke materialen die geluid minder hard reflecteren.” In de gangen die uitkomen op de aula en die toegang geven tot de leslokalen, is juist veel beton verwerkt. De deuren zijn in nissen geplaatst, zodat ze met echolokalisatie beter te lokaliseren zijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels