nieuws

Emvi-plan moet kunstwerk zijn

bouwbreed

Laatst werd ik gegrepen door een prachtig schilderij: een betoverend en exotisch landschap met haarscherpe details. Ik zag mezelf er lopen en genieten. Voor even waande ik me in de wereld die de schilder schiep. Sindsdien heb ik bewondering voor deze kunstenaar. Hij bleek in staat te zijn mijn verbeelding zo te prikkelen dat ik […]

Laatst werd ik gegrepen door een prachtig schilderij: een betoverend en exotisch landschap met haarscherpe details. Ik zag mezelf er lopen en genieten. Voor even waande ik me in de wereld die de schilder schiep. Sindsdien heb ik bewondering voor deze kunstenaar. Hij bleek in staat te zijn mijn verbeelding zo te prikkelen dat ik werkelijk rondliep in zijn verhaal.

Deze ervaring deed mij denken aan de uitdagingen die ik tegenkom in de wereld van aanbestedingen. Steeds vaker wordt bij een aanbieding om een emvi-plan gevraagd. Voor mijn laatste project ondersteunde ik als adviseur een aannemer bij het creëren van zo’n plan.

De aannemer had ontzettend zijn best gedaan op de tekst. Wekenlang was intensief gewerkt om de ideeën op papier te zetten, om de beoordelaar te overtuigen van zijn uitgebreide expertise, van zijn innovatieve aanpak, van de meerwaarde die hij inbracht in het project. Zo zou hij op het gebied van de openbare verlichting significante en kostenbesparende energiereductie realiseren. Ettelijke pagina’s werden eraan besteed. In Times New Roman, 9 punts. Het maximaal in te dienen aantal woorden was eigenlijk nog te weinig.

Het resultaat? Inhoudelijk prachtig. Alles stond erin. Maar hoe zag het eruit? Als je keek naar het pakket aan documenten, al dat papier, zakte de moed je in de schoenen. Ik achtte de kans groot dat de opdrachtgever zou afhaken, alleen al door de onaantrekkelijke vormgeving, de enorme hoeveelheid woorden, de presentatie.

Hoe zorg je dán dat je een potentiële opdrachtgever overtuigt om jouw plan te gaan lezen, en door te lezen? Hoe zorg je dat de beoordelaar jouw stuk boven op de stapel legt? Neem een voorbeeld aan mijn kunstschilder. Hij neemt de tijd om na te denken over het beeld dat hij wil presenteren: de vormgeving, de indeling en de kleuren. Hij maakt keuzes en hij legt zijn persoonlijkheid in zijn werk, zodat de kijker geïntrigeerd is, méér wil, zin heeft om in zijn wereld te vertoeven.

Hierbij wil ik aannemers inspireren een eigen, visuele stijl te ontwikkelen voor de presentatie van hun emvi-plannen: door hun tekst op een grafisch aantrekkelijke wijze vorm te geven en hun gedachtegoed in beelden te vatten. Een winnend plan is een kunstwerk.

Reageer op de column via mail, twitter of www.cobouw.nl/htcobouw

Auteurtekst

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels