nieuws

Een boog over Tsjernobyl

bouwbreed

Met een grote schuifoperatie heeft Mammoet de twee helften van de beschermingsconstructie voor Tsjernobyl tegen elkaar gezet. Over twee jaar wordt de reusachtige boog over de resten van de ontplofte kerncentrale geschoven.

Novarka, een combinatie van Bouygues en Vinci, is sinds 2009 bezig met de bouw van de reusachtige boog die 257 meter overspant en een hoogte heeft van 108 meter. De megaconstructie moet niet zozeer straling tegengaan, alswel de restanten van de kerncentrale beschermen tegen invloeden van weer en wind. Zodat er geen radioactief regenwater doorsijpelt naar het grondwater of stralend stof opdwarrelt. Want de betonnen sarcofaag die kort na het ongeval in 1986 door de Russen werd gebouwd, biedt daar weinig bescherming tegen.

Fabriek

De boog is in twee helften van elk 81 meter lengte gebouwd. Vorig jaar was het eerste deel af en is door Mammoet opzij geschoven om plaats te maken voor de tweede. Nu worden beide helften tot een geheel samengevoegd en dan 330 meter verplaatst. De boog wordt komende tijd voorzien van dakbedekking, uitgerust met bovenloopkranen, camera’s, knipscharen en andere apparatuur. “In feite bouwt Novarka een complete fabriek”, legt commercieel directeur Kees de Rijk van Mammoet uit. “Met die fabriek kunnen ze de restanten van de reactor de komende honderd jaar monitoren en wellicht ook verder afdekken dan wel ontmantelen. Er wordt behoorlijk geavanceerde apparatuur aangebracht. Vandaar dat het nu nog twee jaar duurt voordat we de boog op zijn definitieve plek kunnen schuiven.”

De twe e booghelften staan overigens nog niet helemaal tegen elkaar aan. Bij de schuifoperatie vorige week bleken de pennen van de ene boog niet precies voor de gaten van de andere uit te komen. Er trad een verschil op van 30 mm. Niet verbazingwekkend, vindt De Rijk. “Je kunt bijna op je vingers natellen dat het niet goed gaat wanneer je een constructie van dergelijke afmetingen bouwt. Daar moet je op engineeren en zorgen dat je met een passtuk werkt met voldoende stelmogelijkheden. Dat de bogen door de schuifoperatie zijn vervormd sluit projectleider Bjørn-Evert van Eck Rasmussen uit. “De constructie is onvoorstelbaar stijf. Als je hem met een paar vijzels plaatselijk een paar millimeter probeert op te tillen, schiet de hydrauliekdruk meteen met honderden tonnen omhoog.”

De twee helften zijn blijven staan op een halve meter van elkaar en dat maakt het vervolg lastig. De Rijk: “De draagconstructie van de boog is een 12 meter hoog vakwerk. Als je daar vanaf 110 meter hoogte met een kraan tussendoor moet om 12 meter lager een boutverbinding aan te brengen of een gat te boren, heb je best een probleem. En van onderaf kunnen ze er niet bij. Hoofdaannemer Novarka, studeert momenteel op een oplossing. Van Eck Rasmussen die vorige week leiding gaf aan de schuifoperatie verwacht wel dat Novarka een oplossing zal bedenken. “Ze hebben enorm veel engineers en mankracht ter plekke en hebben in het verleden wel vaker bewezen dat ze als het moet heel snel verrassende oplossingen kunnen bedenken en snel kunnen uitvoeren.”

Lees meer in het artikel: Schuifoperatie op nieuwe sleeschoenen

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels