nieuws

De sponsor: ‘Onze inzet hoeft zich niet terug te betalen in euro’s’

bouwbreed

Laurens Aveskamp, managing director van Pilkington Benelux, overhandigde onlangs in het Medisch Spectrum Twente een cheque ter waarde van 4.544 euro aan Majella van ’t Hull, ambassadrice van CliniClowns Twente en Achterhoek. Het geld werd ingezameld tijdens een Open Huis bij Pilkington in Enschede. De donatie sluit volgens het bedrijf naadloos aan bij de verklaring omtrent maatschappelijk verantwoord ondernemen die de leverancier van duurzaam glas recent publiceerde.

‘‘In plaats van onze bezoekers te bedanken met een attentie, hebben wij gekozen voor een gift aan het goede doel’’, aldus zegsvrouwe Esther van der Veen-Brummelhuis. Veel Open Huis-bezoekers volgden dit voorbeeld en deden ook een duit in het zakje.

De stichting CliniClowns Nederland kan het geld goed gebruiken. De stichting zet zich in voor zieke en gehandicapte kinderen. Want tussen de behandeling, de pijn en de vele beperkingen door is even lachen om een grappige clown een bevrijding. Afleiding en plezier werken ontspannend en stressverlagend. ‘‘Een lach op hun gezicht geeft ons grote voldoening’’, zei Aveskamp bij de overhandiging van de cheque.

Met dit MVO-beleid volgt Pilkington Benelux de richtlijnen van het moederbedrijf NSG Group, dat glas vervaardigt voor de bouw-, auto- en specialiteitenglasmarkt en vestigingen heeft in 29 landen. ‘‘Aandacht voor duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen is verankerd in de organisatie.’’ Door het maken van bewuste keuzes willen wij een belangrijke rol spelen in het scheppen van een betere wereld’’, aldus Van der Veen-Brummelhuis.

Pilkington Benelux doet betrekkelijk weinig aan sponsoring in de klassieke zin. ‘‘Met het oog op onze naamsbekendheid steunen we bijvoorbeeld een paar lokale voetbalclubs, maar het is niet onze intentie een groot deel van ons marketingbudget daaraan te wijden. De MVO-aanpak vinden we veel relevanter’’, aldus de zegsvrouwe.

Bij deze aanpak staan vier thema’s centraal: zorg voor mens en omgeving, verantwoord omgaan met glas, energie en klimaat en duurzaam ketenbeheer. Pilkington ondersteunt zowel lokale als landelijke goede doelen, waarbij het bedrijf vooral met materiële hulp het verschil wil maken. Zo werkt Pilkington mee aan NLdoet, een initiatief van het Oranje Fonds. NLdoet zet vrijwillige inzet in de spotlights en stimuleert deelnemers een dag(deel) de handen uit de mouwen te steken voor het goede doel.

Pilkingtons bijdrage bestond onder andere uit het klussen en assisteren van het personeel in een Enschedese woonzorggroep. Het bedrijf heeft zich als partner aangesloten bij de Enschedese Uitdaging, een organisatie die maatschappelijk betrokken ondernemen op lokaal niveau stimuleert. De glasfabrikant startte dit jaar ook een project voor de Voedselbank.

Voor deze invullingen van het Twentse begrip ‘’goed noaberschap’’ verwacht Pilkington Benelux geen enkele tegenprestatie. ,,Deze inzet hoeft zich niet terug te betalen in euro’s. De bedoeling is dat we een gevoel van betrokkenheid doorgeven aan onze omgeving en onze mensen. Wij willen graag iets betekenen voor anderen. De maatschappij, dat zijn we tenslotte allemaal.’’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels