nieuws

‘Bouwers met een goed plan, ik kom ze niet tegen’

bouwbreed

De Eindhovense burgemeester Rob van Gijzel laakt de afwachtende houding van de meeste bouwbedrijven. “Er is nog nooit een bouwer op eigen initiatief met een plan naar me toe gekomen.” Drie voormalig-gasthoofdredacteuren van Cobouw zijn het daar niet mee eens.

“Zeg nou eens gewoon: ‘Burgemeester, we zien dit en dit probleem. Dat willen we zo en zo aanpakken. Wat vind je ervan?” Burgemeester Van Gijzel vertelde woensdag op Paleis Soestdijk, tijdens de presentatie van de Cobouw50, hoe zijn stad na crisisjaren uitgroeide tot de slimste vierkante kilometer van de wereld. De sleutelwoorden: open innovatie en ondernemers binnenhalen die zelf initiatief nemen. “Zonder dat was Philips er nu ook niet meer geweest.”

Uniek in de lichtstad is de intensieve samenwerking tussen bedrijfsleven, kennis- en onderwijsinstellingen en overheid, vindt Van Gijzel. “Dat schept een gunstig ondernemersklimaat. Zowel voor grote internationals als voor het midden- en kleinbedrijf.” Deze insteek bracht zijn stad groei, zelfs in tijden van crisis. “We hebben nu ruim 360.000 arbeidsplaatsen, waarvan 60.000 in de hightech.”

Van Gijzel geeft zijn toehoorders vijf tips mee. “Deel innovatie en kennis, de verdiencapaciteit zit in combinatie van sectoren, zorg dat je interdisciplinair bezig bent, denk internationaal en lever een zo compleet (inclusief) mogelijk product of dienst af.” En de bouwsector? “Jullie moeten, net als wij in Eindhoven, verbindingen maken tussen mensen en bedrijven.”

Goed plan

De burgemeester is ze nog niet tegengekomen, bouwers met een goed plan. Nou, misschien ééntje dan. “Ik mag zo het Van Gogh-Roosegaarde fietspad openen. Dat is onder meer door Heijmans zelf bedacht.” Ook de technologiebedrijven die zich in de afgelopen jaren in Eindhoven vestigden komen zelf met plannen. “Het kán dus wel.”

Nico de Vries, de voormalig bestuursvoorzitter van BAM, René Kesselaar van de Alkmaarse aannemer Kesselaar en Zn. en Bouwend Nederland-voorzitter Maxime Verhagen zijn het niet met Van Gijzel eens. Ouderwetse opdrachtgevers, strikte regelgeving en de economische tegenwind staan spontane initiatieven van aannemers in de weg, vinden de drie mannen die het afgelopen jaar gasthoofdredacteur van Cobouw waren. BAM bijvoorbeeld, herinnert De Vries zich, maakte ooit een plan voor de voltooiing van de A3 tussen Rotterdam en Amsterdam. “Daar is even naar gekeken, er werd gelachen en vervolgens is er niets mee gedaan.” Dat werkt niet erg motiverend, vindt De Vries. “Het maken van zo’n plan kost zo een paar ton.”

De bouwsector wil alle kansen pakken, benadrukt Maxime Verhagen. “Maar onze plannen moeten wel gehoord worden. Weet je wat een moeite je moet doen om iets dat je zelf bedacht hebt daadwerkelijk uitgevoerd te krijgen? Als je drie keer nee hoort, raak je vanzelf ontmoedigd.”

René Kesselaar herkent dat wel. Hij probeerde ooit in zijn eigen gemeente Alkmaar een paar leegstaande panden op te knappen. “Daar hadden we een leuk plannetje voor bedacht.” Tot een opdracht kwam het nooit. “De gemeente begon meteen over Europees aanbesteden en dat soort dingen.”

Traditioneel

Het zijn niet alleen de bouwers die terughoudend zijn als het om het oppakken van nieuwe ideeën gaat, wil Kesselaar maar zeggen. “Opdrachtgevers zijn nog veel traditioneler dan wij. Ze werken niet mee of verschuilen zich achter allerlei regeltjes. Het kan nu eenmaal niet van één kant komen.”

Van Gijzel ontkent dat niet. “Aanbestedingsprocessen duren te lang en zijn te rigide om innovaties van bedrijven volledig de ruimte te geven.” Soms is er een leuk idee, maar is het niet mogelijk binnen de bestaande regels. “Moeten we eerst in Europa een ontheffing aanvragen, ben je anderhalf jaar verder en is dat leuke idee ineens weer verouderd.”

Het probleem met de bouw is volgens de burgemeester echter dat de bedrijven in de sector – een enkeling daargelaten – helemaal niet met dergelijke ideeën komen. “De bouw is te afwachtend. Het is tijd voor een andere houding. De situatie van voor crisis komt echt nooit meer terug.” Niet de sterkste, niet de slimste maar de meest adaptieve ondernemer overleeft, aldus Van Gijzel. “De wereld is disruptief en blijft zo.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels