nieuws

‘Het doel staat voorop, het fietsen is een toetje’

bouwbreed

‘Het doel staat voorop, het fietsen is een toetje’

De stichting Bergh in het Zadel zamelt geld in voor de kankerbestrijding door eens per vier jaar een grote wielerkoers te organiseren. Bij de vorige tocht door Duitsland fietsten de deelnemers 1200 kilometer in tien dagen. Volgend jaar worden in negen dagen 1400 kilometer afgelegd.

Jan Meijer, directeur van RPM Bouw in Beek (Gelderland) en ambassadeur van de stichting, kijkt uit naar iedere tocht. Omdat hij van fietsen houdt en met die sport graag een goed doel steunt. En meedoen kan ook zijn bedrijf ten goede komen.

“De topper onder de goede doelen”, noemt Meijer de stichting Bergh in het Zadel. De vorige tocht leverde 630.000 euro op voor het KWF en inmiddels staat de teller voor volgend jaar al op 418.000 euro. “Het voelt goed om daaraan bij te dragen”, aldus de bouwondernemer. Daarnaast zal hij niet ontkennen dat hij als deelnemer en wielerliefhebber veel plezier beleeft aan de tocht. “Het doel staat voorop, het fietsen is eigenlijk het toetje. Maar wel extreem gezellig.”

De stichting is een regionaal initiatief en dat is voor Meijer een belangrijk criterium om er steun aan te verlenen. Het sponsorbeleid van RPM – of het nu goede doelen betreft of voortkomt uit zakelijke overwegingen – is exclusief gericht op de eigen streek. “Daaruit putten wij ons werk. Dus daar laten wij ons gezicht zien.”

Bijeenkomsten waar ondernemers elkaar treffen, zijn in die regio dikwijls gerelateerd aan de sponsoring van (sport)verenigingen en goede doelen. Dergelijke gelegenheden zijn uitermate geschikt om te netwerken, weet Meijer uit ervaring. Zo woont hij jaarlijks de bijeenkomst van ambassadeurs van Bergh in het Zadel bij. “Superinteressant voor ondernemers”, meent hij. “Alle beslissingsbevoegde mensen uit allerlei branches zijn daar aanwezig.”

Het lidmaatschap van businessclubs die aan sponsoring zijn gerelateerd, draagt in belangrijke mate bij aan de naamsbekendheid van RPM. Meijers bedrijf is sponsor van onder andere twee voetbalverenigingen met een eigen businessclub, en op die bijeenkomen is Jan Meijer graag van de partij. “Daar profiteer ik toch wel van als ondernemer”, constateert hij. “Je komt er klanten tegen en je wordt voorgesteld aan nieuwe mensen.” Een van deze verenigingen gunde zijn bedrijf de bouw van de nieuwe accommodatie.

Een directeur die er persoonlijk op uit trekt om klanten te ontmoeten en daarbij de platforms gebruikt die hem door sponsoring worden geboden, heeft meer succes dan een advertentie in welk blad ook, meent Jan Meijer. Het is ook zijn favoriete manier om de markt te benaderen.

“Wij proberen bewust om buiten aanbestedingstrajecten te blijven. Het gevis naar de allerlaagste prijs vinden wij ongezond. Wij denken dat het beter werkt als je ergens je gezicht laat zien. Tot nu toe hebben wij veel profijt van die tactiek.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels