nieuws

Gemalen autobanden in Rubberpave dempen verkeerslawaai

bouwbreed

Gemalen autobanden in Rubberpave dempen verkeerslawaai

Het Friese Gerkesklooster heeft de Noord-Nederlandse primeur van Rubberpave; een asfaltmengsel op basis van gevulcaniseerd rubber.

Rubberpave is een mengsel uit asfalt en gemalen autobanden. Het rubber-granulaat zit als een soort schokbreker tussen de steenslag van het asfalt. Het wegdek wordt daardoor geluidarm. Een proef op de Veerweg in Papendrecht leerde dat de rubbermodificatie 1,5 decibel stiller was dan een conventionele geluidarme asfaltlaag. Andere proeven elders in het land gaven vergelijkbare uitkomsten. De praktijk leert ook dat weer en wind weinig invloed hebben op de aanleg van een wegdek uit Rubberpave en dat het resultaat minder bevattelijk is voor winterschade. Geluidarme standaardmengsels zijn volgens George Kempenaar van Jansma Drachten veel gevoeliger.

De geluidreducerende eigenschappen blijven volgens het Asfalt Kennis Centrum drie tot vier jaar behouden. Wanneer het wegdek vervolgens wordt schoongemaakt met bijvoorbeeld een Zoab-reiniger, keren de eigenschappen weer terug voor drie tot vier jaar. Een deklaag uit Rubberpave gaat gemiddeld 10 jaar mee.

Mislukt

Er zijn wel eerder pogingen ondernomen om gevulcaniseerd rubbergranulaat en asfalt te mengen tot een geluidreducerend wegdek, zegt Kempenaar. “Die pogingen zijn mislukt omdat het rubbergranulaat binnen een bepaalde tijd met het asfalt moest worden gemengd om een bruikbaar product te maken.”

Dat is volgens hem niet altijd gelukt; bijvoorbeeld omdat het te lang duurde het voorbewerkte granulaat van de plek waar het werd gemaakt binnen de periode dat het te verwerken is, te vervoeren naar de asfaltcentrale. Daar kwam bij dat het gevulcaniseerde rubber op een te kleine schaal werd gegranuleerd om lonend te zijn.

Rubberpave ontstaat door rubbergranulaat 24 uur in bitumen te weken en te mengen. Zo ontstaat een mengsel dat op primaire polymeren lijkt en direct nadat het gereed is gekomen moet worden verwerkt. Het blijft niet lang goed en is mede om die reden moeilijk in te passen in het asfaltproces. Phoenix Industries uit het Amerikaanse Las Vegas loste dit probleem op door het mengsel te pelleteren. Dit product kan koud worden opgeslagen en op elk moment worden verwerkt tot asfalt. En dus kan Jansma Drachten zonder problemen een container vol granulaat laten bezorgen.

Licentie

Rubberpave is mede ontwikkeld door het Asfalt Kennis Centrum. Versluys Bodegraven en H4A uit Sluiskil brengen het mengsel op de markt met Jansma Drachten. Op termijn, als er heel veel vraag komt naar Rubberpave, overwegen de samenwerkende bedrijven het granulaat in licentie in Nederland te maken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels