nieuws

De subtielste veranderingen meten van windbelasting

bouwbreed

De subtielste veranderingen meten van windbelasting

Met een geplande lengte van 50 meter verwacht hoogleraar bouwkunde Bert Blocken van de TU Eindhoven ‘s lands langste grenslaagwindtunnel te krijgen. De meettunnel moet de subtielste veranderingen als gevolg van onder meer windbelasting kunnen aantonen.

Een grenslaagwindtunnel laat onderzoekers onder meer de gevolgen zien van windbelasting op maaiveldniveau. Blocken hoopt in de nieuwe windtunnel acht verschillende grenslagen te kunnen realiseren. Tot nog toe ligt de grens in de praktijk meestal bij drie profielen. Grenslagen worden gesimuleerd door een beweegbare plaat met daarop een groot aantal blokjes met een opgeruwd oppervlak waar een ventilator via een speciale opening lucht over laat stromen. De mate van ruwheid bepaalt de weerstand die de wind erop ondervindt. Het oppervlak staat voor bijvoorbeeld het gras, de grond of de bebouwing die zich op het maaiveld bevindt. Voor elk profiel moet er een plaat met telkens andere blokjes worden geplaatst.

Automatisch systeem

Dat wisselen vergt nogal wat tijd, vindt Blocken. Hij krijgt mede om die reden het liefst de beschikking over een automatisch systeem met een verzameling texturen van uiteenlopende ruwheid. “Zo’n volledig automatisch systeem is nog niet ontwikkeld; ook niet in een vergelijkbare vorm voor andere toepassingen die voor het windtunnelonderzoek kan worden omgeconstrueerd.”

De faculteit bouwkunde maakt het voorlopige ontwerp van de grenslaagwindtunnel. Het Equipment Prototype Center van de universiteit werkt dat uit tot een bouwklaar plan dat al dan niet voor een deel in eigen beheer van de TU wordt gerealiseerd.

Wielrenner

Computersimulatie kan fysiek onderzoek in de windtunnel volgens Blocken niet altijd vervangen omdat niet van elk tastbaar object een virtuele variant kan worden gemaakt. En niet elk verschijnsel kan in een computermodel worden vervat. Blocken illustreert die mening met het bestuderen van de vermeende remmende werking van haren op de arm van een wielrenner. “Sommige wielrenners scheren hun armen omdat ze dan harder zeggen te gaan. Om dat te kunnen onderzoeken is het ondoenlijk om elk haartje in een model te vatten.”

Vergeleken met het aanbod aan windtunnels voor de luchtvaart zijn grenslaagwindtunnels schaars. Europawijd zijn er zestien en Nederland telt er nu twee. Eén daarvan hebben de onderzoekers van Peutz in gebruik; de andere staat bij het NLR in Marknesse. TNO had zo’n windtunnel in zijn vestiging in Apeldoorn staan. Die is inmiddels gesloten. Een deel van de apparatuur is overgedragen aan de TU Eindhoven.

Compenseren

Het bestuur van de faculteit bouwkunde overweegt om voor de helft van de tijd onderzoek van bedrijven uit te voeren in de nieuwe windtunnel. De verdiensten helpen de krimpende budgetten voor onderzoek te compenseren. En mede door de schaarste aan grenslaagwindtunnels denkt Blocken te kunnen samenwerken met Peutz en het NLR.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels