nieuws

Ruimtebesparende trapdijk Rotterdam

bouwbreed

Rotterdam krijgt de eerste innovatieve trapdijk, bedacht door het gemeentelijke ingenieursbureau. Opname in het dijklichaam van onder meer een parkeergarage kan met behoud van stabiliteit en is ruimtebesparend.

Het principe van de multifunctionele dijkconstructie zorgt bij noodzakelijke dijkverhogingen voor efficiënt gebruik van de schaarse ruimte in stedelijk gebied. De dijk heeft deels geen talud, maar wordt trapsgewijs opgebouwd met vlakke treden en rechthoekige elementen. Aan de Hilledijk gebeurt dat door er binnendijks een tweelaagse parkeergarage in op te nemen waarop enkele huizenblokken zijn voorzien. Buitendijks komt onder meer een zwembad, op de dijk een weg en een park.

Volgens bedenker Joep van Leeuwen (Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam) is het ook mogelijk de ‘treden’ te gebruiken voor wegen, tunnels en speelplaatsen. Dat kan zelfs in zeer dicht bebouwde locaties, door het slaan van verticale schermen. “Dat is duurder dan een taluddijk, maar je verdient de investering terug doordat je stedelijke functies kwijt kunt in de dijk.” Dankzij een lange buitendijkse traptrede wordt golfenergie verminderd en is de dijk veilig uitvoerbaar.

> Pagina 6: bouw mogelijk aan rand trapdijk

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels