nieuws

Onderhoud lastig bij ultrastil asfalt

bouwbreed

Rijkswaterstaat zet in op ultrastil asfalt en schreef eind vorig jaar een innovatief ontwikkeltraject uit. De eis van 10 decibel geluidsreductie ten opzichte van ‘normaal’ asfalt en een levensduur van zeven jaar maakte de opdracht lastig.

Heij mans, Dura Vermeer, Unicom (Rusland) en SGS-Intron (Zwitserland) gaan komend jaar in fase 1 de uitdaging aan om een optimale mix te maken van rubber, steentjes en bindmiddel. Doel is vier producten te ontwikkelen die uiteindelijk toegepast kunnen op de Nederlandse snelwegen. Het superstille asfalt pakt duurder uit omdat een kunststofvariant moet worden gezocht voor bitumen, maar die extra kosten worden terugverdiend omdat inpassing in de vorm van geluidsschermen of tunnels achterwege kunnen blijven. Dat zal vooral gelden voor trajecten waar snelwegen vlak bij dichtbebouwde gebieden lopen. De betrokken partijen zochten elkaar gisteren op tijdens de startbijeenkomst. Via een kenniscentrum worden de komende tijd ervaringen uitgewisseld en kijken onder meer TU Delft, TNO en experts van Akzo Nobel mee.

> Pagina 4: Vier bouwers mikken op ultrastil asfalt

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels