nieuws

Sponsor: ’Topschaatsers zijn de best denkbare ambassadeurs’

bouwbreed Premium

Sponsor: ’Topschaatsers zijn de best denkbare ambassadeurs’

Onder een nieuwe naam begon een bekend Nederlands schaatsteam in juli op het zomerijs in Thialf aan het seizoen 2014-2015. De marathonschaatsers die voorheen aan de start verschenen onder de gecombineerde logo’s van radiatorenfabrikant Radson en technisch adviesbureau Jinstal, zijn voortaan verenigd in het Bouw en Techniek-team.

‘‘Collega-ondernemers uit de sector hebben het stokje van Radson overgenomen, Radson zal ons nog tot eind dit jaar ondersteunen’’, legt commercieel manager Dolf Wissmann van Jinstal uit.

Jinstal zelf handhaaft de sinds drie jaar bestaande sponsorrelatie met de zeven semi-profs met plezier. Want betere ambassadeurs dan deze topschaatsers – zes Nederlanders en een Italiaan die presteren op het hoogste niveau – zegt het bureau uit Heerenveen zich niet te kunnen wensen. ‘‘Schaatsers zijn low profile jongens. Ze snappen hoe onze klanten in elkaar zitten’’, aldus Wissmann.

Hij is ervan overtuigd dat er tussen schaatsers en bouwpersoneel zoiets als een natuurlijke chemie bestaat. ‘‘Schaatsen is in de bouw- en technieksector veruit de populairste sport. Zodra er ijs ligt staat iedereen op z’n kop. Het is natuurlijk ook lastig werken in de bouw en de klimaattechniek als het vriest. Je ziet het personeel dan massaal de ijzers onderbinden.’’

Jinstal kwam bij toeval in de schaatswereld terecht. ‘‘Ik had er in ’t begin nauwelijks verstand van’’, erkent Wissmann. ‘‘Maar al direct in het eerste seizoen begrepen wij dat we goud in handen hadden.’’ Een sponsorrelatie met jong schaatstalent bleek behalve gunstig voor de naamsbekendheid, het medium bij uitstek voor geslaagd relatiemanagement. De sponsors (naast Jinstal zijn dat onder anderen Elco Heating Solutions, Samsung Klimaatbeheersing, AL-KO luchttechniek, Danfoss, KE Fibertec, Belos en KPMS Bouwadvies) verlenen de schaatsers financiële ondersteuning. In ruil mogen zij de atleten inschakelen voor actieve bedrijfspromotie. ‘‘Zo organiseren we een aantal keren per jaar een evenement in een ruimte aan de schaatsbaan, waarvoor alle sponsors vijf tot tien klanten mogen uitnodigen. Succes verzekerd, klanten vinden het fantastisch om een topsporter de hand te kunnen drukken en een biertje met ‘m te kunnen drinken.’’

Bij wedstrijden in het buitenland zoals de Weissensee nodigen de sponsors relaties uit om de wedstrijden live te volgen vanuit huurauto’s die langs het parcours rijden. ‘‘Klanten die dat hebben meegemaakt, heb je voor altijd.’’

Ook de relatie tussen de sponsors onderling is uitstekend, verzekert Wissmann. ‘‘We hebben allemaal ons eigen specialisme, zodat we zonder problemen gezamenlijk kunnen optrekken. We hebben een gemeenschappelijk belang en dat is onze klanten pleasen. Daar steken we veel energie in. Maar we krijgen er ook heel veel voor terug.’’

Reageer op dit artikel