nieuws

Kleine mkb’ers blijven uiterst terughoudend

bouwbreed Premium

Kleine mkb’ers blijven uiterst terughoudend

Het investeringsklimaat voor het midden- en kleinbedrijf is in de bouw extreem slecht. Is de doorsnee mkb’er al huiverig voor grote uitgaven, de kleine ondernemers in de bouw houden hun portemonnee helemaal strak dicht.

De investeringsmonitor voor de mkb’ers van het economisch bureau van ING staat op -9. De groep pessimisten is 9 procent groter dan de optimisten. De middengrote bedrijven verwachten komende twaalf maanden weer meer geld te steken in investeringen. De kleine ondernemers daarentegen blijven uiterst terughoudend. Een reden voor het verschil zijn de klanten. De kleine bedrijven zijn doorgaans uitsluitend aangewezen op hun directe, Nederlandse, omgeving. De grotere ondernemingen profiteren van de aangetrokken wereldeconomie en trekken vaker de grenzen over.

In het onderzoek van ING onder 1200 directeuren/eigenaars komt de bouw naar voren als de in financiële zin meest afwachtende sector. Ruim 60 procent van de ondernemingen geeft aan tot volgende zomer niet te zullen investeren. Ook de bedrijven actief in de zorg en de horeca houden stevig de hand op de knip. De detailhandel, de zakelijke dienstverlening en de groothandel kijkt stukken ontspannender aan tegen het doen van investeringen. De meeste ondernemers in die bedrijfstakken maken een pas op de plaats maar de groep investeerders is toch al gegroeid tot rond de 45 procent.

Dankzij de aantrekkende internationale handel neemt ook het optimisme bij de transpo rteurs toe. Per saldo is het aantal pessimisten bij de vervoerder s nog 4 procent groter dan de mensen met investeringsplannen. Het gunstigst komen bij de ING uit de hoek de industriëlen. Van hen heeft een kleine meerderheid voor de komende twaalf maanden investeringsplannen.

Van de kleine bedrijven die investeren (zzp’ers uitgezonderd) steken de meesten hun geld in computers, marketing en software. Bij de grotere ondernemingen krijgen het behoud en de scholing van het personeel de meeste aandacht.

Ben van de Vrie, directeur marketing ING: “We zien dat ondernemers prioriteit geven aan investeren in efficiëntie en kennis. Dat past in deze tijd van gematigde groei. Positief is dat de ondernemers blijven investeren in onderzoek en ontwikkeling. Dat versterkt de innovatiekrachtvan ondernemend Nederland.”

Reageer op dit artikel