nieuws

’Alteveers Oktoberfest is bouw op het lijf geschreven

bouwbreed Premium

’Alteveers Oktoberfest is bouw op het lijf geschreven

Zo’n vierduizend zitplaatsen telt de tent waarin Alteveer op zaterdag 11 oktober gasten uit de wijde omtrek ontvangt voor het grootste Oktoberfest van noordoost Nederland. Een belangrijk deel van het publiek is afkomstig uit de bouw, want het feest wordt georganiseerd door een regionale bouwondernemer. Ook de hoofdsponsor komt uit de sector. Jan Metselaar, eigenaar van Bouwfix in Hoogeveen, dat gereedschappen en machines verhuurt en verkoopt aan particulieren en bedrijven, hoopt op het bierfeest nieuwe klanten te ontmoeten.

Het bierfeest vindt voor de eerste maal plaats in het Drentse dorp. De organisator wilde niets aan het toeval overlaten en heeft een Duits bedrijf in de arm genomen dat behalve de plaatsing en inrichting van de tent, ook de catering en de bediening – natuurlijk gestoken in de traditionele Lederhosen en Dirndljurken – verzorgt.

Bier, muziek en gezelligheid zijn de belangrijkste ingrediënten van elk Oktoberfest, en dat is in Alteveer niet anders. Het decor bestaat uit de bekende lange houten tafels waaraan iedereen kan aanschuiven. De burgemeester geeft het startsein door het eerste vat bier aan te slaan. Artiesten uit Oostenrijk en Limburg met vooral schlagers en volksliederen op het repertoire zorgen voor de muziek

Voor Bouwfix Noord is de sponsoring van een groot evenement als het Alteveerse bierfeest een regelrecht avontuur. ‘‘We weten eigenlijk niet goed wat we kunnen verwachten. Op deze schaal zijn wij als sponsor nooit eerder actief geweest’’, aldus Metselaar. De ondernemer zag het verzoek van de organisator – een goede klant van Bouwfix Noord – om hoofdsponsor te worden als een uitdaging. ‘‘In tijden van crisis moet je wel eens andere wegen bewandelen om je doel te bereiken’’, vindt Metselaar. Dat doel is naamsbekendheid vergroten en nieuwe klanten werven. Vast staat dat geen bezoeker van het Oktoberfest om de sponsor heen kan. De naam Bouwfix Noord is alom tegenwoordig in de tent en staat ook op al het drukwerk, van entreekaarten tot billboards. ‘‘Niet verkeerd’’, aldus Metselaar. Hoewel zijn bedrijf bij de sector in de regio over bekendheid niets te klagen heeft, kan wat extra reclame geen kwaad. ‘‘Het zijn moeilijke tijden, er zijn nogal wat klanten afgevallen door faillissementen of inkrimpingen. Vooral in de wegenbouw was dat goed voelbaar.’’

Evenementen als het Alteveerse Oktoberfest zijn de bouw op het lijf geschreven, denkt Jan Metselaar. ‘‘De bouw bestaat uit gewone jongens. Dit is hún feest. Gewoon gezellig onder elkaar zijn.’’ Die sfeer lijkt hem de ideale omgeving om potentiële klanten te ontmoeten. ‘‘Op beurzen kom je ook mensen tegen, maar dat zijn vaak al bestaande relaties. Dit is een veel breder publiek.’’

Reageer op dit artikel