nieuws

‘Gelukkig zijn er ook nog meevallers’

bouwbreed Premium

Een project opstarten dat zeven jaar stil heeft gelegen, valt niet mee. En toch is dat precies wat aannemerscombinatie Oosterhof Holman/Knol Akkrum doet bij de openstelling van het Polderhoofdkanaal bij het Friese Nij Beets. Van onze medewerker Alex J. de Haan

Sinds een aantal weken zijn de kraanmachinisten weer druk doende op de plek waar ze in 2007 en 2008 van de ene op de andere dag hun gereedschap moesten neerleggen. De openstelling van het Polderhoofdkanaal bij Nij Beets struikelde over de strijd van natuurclubs, die tot voor de Raad van State opkwamen voor de gestreepte waterroofkever.

Het schorsen van het werk had grote gevolgen voor de aannemerscombinatie en haar onderaannemers. De Duitse heistelling die op de dag des oordeels aankwam, kon linea recta weer terug. Mensen en mobiele kranen waren ingeroosterd, maar konden niet aan het werk. Rijplaten lagen op hun plek, ongebruikt.

“We kwamen acuut stil te liggen”, blikt projectleider Ronald Silvius van Oosterhof Holman terug. “Echt van het ene op het andere moment.” Dat de bouwvakkers niet aan de slag konden, was al vervelend. Daar kwam bij dat er zich direct een aantal praktische problemen aandiende. Zo was een van de twee historische sluizen, die ingrijpend moest worden gerestaureerd, al compleet uitgegraven. De damwandkuip was geslagen, terwijl de weg langs de sluis ook was weggegraven. Buurtbewoners moesten kilometers omrijden. Hoe dat op te lossen, was de vraag. En wat te doen met de materialen. Hekwerken, verkeersborden, een keetunit, maar ook de reeds bestelde en geleverde bouwmaterialen lagen klaar voor verwerking. Besloten werd de noodweg die was aangelegd, te behouden. Het materiaal werd, op diverse plaatsen, opgeslagen. “Na de herstart van het project in maart is al het materiaal op kwaliteit gecontroleerd. Het meeste is wel weer te gebruiken”, vertelt Silvius, die ook wel een logistieke puzzel had op te lossen.

Meevallers

De 25 verschillende soorten damwandplanken voor het project waren in de loop van de jaren steeds weer op andere plekken gelegd om ruimte op de werf te creëren. “We brengen ze nu in kleine partijen naar de bouwplaats, maar moeten wel uitzoeken waar ze allemaal precies liggen.’’

Silvius wil maar aangeven dat je niet zomaar een project weer opstart dat zeven jaar heeft stilgelegen. Al, zo moet de projectleider bekennen, zijn er sinds de herstart ook meevallers. Leek het er jaren geleden nog op dat de houten heipalen van beide sluizen vanwege bacteriën vervangen moesten worden, de invloed blijkt nu zo gering dat ze kunnen blijven zitten.

Volgens Silvius heeft de discussie over de natuur ook gevolgen voor de sloop en nieuwbouw van de vaste bruggen in het traject. “We kunnen nu wel heien, maar dan liggen de bruggen er maandenlang uit. Omdat we na 1 juli vanwege de flora en fauna niet meer in het water mogen heien, slaan we nu overal alvast een bouwkuip van damwandplanken. Die vullen we met zand en daarin mogen we straks wel aan de slag.’’

Voordat de bouwkuip met zand wordt gevuld, schept een ecoloog alle vissen en andere levende beestjes op en zet ze in het kanaal weer uit.

Het liefst wil de aannemerscombinatie op alle fronten tegelijk aan de slag. Procedures maken echter dat ze op sommige fronten geduld moet oefenen. Het verplaatsen van een hogedrukgasleiding in de Noorderschutsluis wacht bijvoorbeeld op actie van de nutsbedrijven. De voorbereidingsprocedure van zo’n zestien weken is direct na de uitspraak van de Raad van State in gang gezet.

Jarenlange strijd

Design & construct

Het schorsen van het werk aan het Polderhoofdkanaal heeft aannemer Oosterhof Holman een compleet nieuwe afdeling design & construct opgeleverd. Tien mensen hebben er een dagtaak aan. De groep realiseert 10 tot 15 procent van alle werk voor het bedrijf met driehonderd werknemers. Na maanden voorbereiding had het projectteam van het Polderhoofdkanaal van de ene op de andere dag niks te doen. “We hadden een enthousiaste ploeg en vonden dat we samen gewoon weer projecten moesten oppakken. We wilden niet wachten totdat het werk op ons af kwam. Voor ons was dat het vertrekpunt naar nieuwe opdrachten in het design & construct-werk”, zegt projectleider Ronald Silvius van Oosterhof Holman. Meerdere klussen werden binnengehaald, waaronder de verbetering van de kaden aan het Hoendiep in Groningen en het uitbaggeren van de Diepenring in Groningen en de aanleg van de nieuwe brug over het Van Starkenborghkanaal bij Zuidhorn. “We verwachten dat de trend van een ontzorgende opdrachtgever zich zal doorzetten. De opgedane ervaringen sluiten in elk geval perfect aan bij de realisatie van het Polderhoofdkanaal.”

Twee historische sluizen, twee beweegbare bruggen en zeven vaste bruggen. Voor de aanneemsom van 8,2 miljoen euro – met een bescheiden prijsaanpassing – pakt aannemerscombinatie Oosterhof Holman-Knol Akkrum het bevaarbaar maken van het 7,2 kilometer lange kanaal weer op. Vanwege de jarenlange strijd is de opdrachtgever (de gemeenten Opsterland en Smallingerland) nu ongeveer het dubbele kwijt. Het geld zit voor een deel in de huur van materiaal – zoals damwandplanken – gedurende zeven jaar, maar ook in alle procedures en extra maatregelen voor flora en fauna.

Jarenlange strijd

Design & construct

Het schorsen van het werk aan het Polderhoofdkanaal heeft aannemer Oosterhof Holman een compleet nieuwe afdeling design & construct opgeleverd. Tien mensen hebben er een dagtaak aan. De groep realiseert 10 tot 15 procent van alle werk voor het bedrijf met driehonderd werknemers. Na maanden voorbereiding had het projectteam van het Polderhoofdkanaal van de ene op de andere dag niks te doen. “We hadden een enthousiaste ploeg en vonden dat we samen gewoon weer projecten moesten oppakken. We wilden niet wachten totdat het werk op ons af kwam. Voor ons was dat het vertrekpunt naar nieuwe opdrachten in het design & construct-werk”, zegt projectleider Ronald Silvius van Oosterhof Holman. Meerdere klussen werden binnengehaald, waaronder de verbetering van de kaden aan het Hoendiep in Groningen en het uitbaggeren van de Diepenring in Groningen en de aanleg van de nieuwe brug over het Van Starkenborghkanaal bij Zuidhorn. “We verwachten dat de trend van een ontzorgende opdrachtgever zich zal doorzetten. De opgedane ervaringen sluiten in elk geval perfect aan bij de realisatie van het Polderhoofdkanaal.”

Twee historische sluizen, twee beweegbare bruggen en zeven vaste bruggen. Voor de aanneemsom van 8,2 miljoen euro – met een bescheiden prijsaanpassing – pakt aannemerscombinatie Oosterhof Holman-Knol Akkrum het bevaarbaar maken van het 7,2 kilometer lange kanaal weer op. Vanwege de jarenlange strijd is de opdrachtgever (de gemeenten Opsterland en Smallingerland) nu ongeveer het dubbele kwijt. Het geld zit voor een deel in de huur van materiaal – zoals damwandplanken – gedurende zeven jaar, maar ook in alle procedures en extra maatregelen voor flora en fauna.

Reageer op dit artikel