nieuws

‘De toewijding van mensen in de rail vind ik fantastisch’

bouwbreed Premium

Pieter Kal (46) is begonnen als hoofd Rail bij Grontmij Nederland. Hij heeft ruime ervaring in de railsector. De afgelopen zeven jaar vervulde hij verschillende leidinggevende functies bij VolkerRail. Voordat hij naar Grontmij vertrok was hij daar directeur Onderhoud en Services.

Vanwaar deze overstap?

“Ik kreeg de kans in te stappen. Grontmij is een breed georiënteerde internationale kennisorganisatie met veel knowhow van rail, water, energie, wegen en duurzame gebouwen. Dat is heel leuk. Eerder werkte ik in de railmarkt bij Thales, die zich bezighoudt met de levering van apparatuur en daarna bij VolkerRail die vanuit een aannemerspositie in rail actief is. Wat is er mooier om nu vanuit een ingenieursbureau met de railsector bezig te zijn? Dat maakt voor mij het plaatje compleet. Ik vind het een voorrecht om nu vanuit een derde invalshoek hieraan te werken. Dat verrijkt je weer.”

Wat maakt u geschikt voor deze functie?

“Ik heb steeds vanuit verschillende functies in de railsector gewerkt. Dat verschil in invalshoek bij het werken aan mobiliteit geeft inspiratie. Het is een kennisintensieve branche. Mijn ervaring is essentieel om te kunnen handelen.”

Wat gaat u precies doen?

“Het instapmoment is leuk. Er wordt wel gezegd: de infrastructuur is klaar, Nederland is af. Maar als je kijkt wanneer het railnet gebouwd is, dan zijn we toe aan een enorme vernieuwingsslag. Denk bijvoorbeeld aan de vernieuwing van kunstwerken en de uitrol van het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Daarnaast wordt integraal werken steeds meer van belang. Dat vergt meer samenwerking. Ik wil me daarvoor met Grontmij inzetten. Het willen delen van kennis is een thema voor mij, net als klantgerichtheid.”

Wat wilt u bereiken in een paar jaar tijd?

“Ik wil de organisatie robuuster maken en een langetermijnpartner zijn voor ProRail, collega-ingenieursbureaus en toeleveranciers. Grontmij kan veel kennis bieden, dat moeten we veel meer onder de aandacht brengen. Daar wil ik voor staan. In Denemarken lopen ze voorop in ERTMS, in België en Duitsland in lightrail. Wij hebben daar kantoren en kunnen die kennis importeren. Tegelijkertijd kunnen we andere kennis exporteren. Op dat gebied valt nog veel te winnen.”

Wat vindt u zo mooi aan de railsector?

“De passie vande mensen die er werken en die hun leven eraan willen wijden om de trein geruisloos door Nederland te laten rijden. Het er staan voor het publiek zit diep in de genen. Mensen gaan ervoor door het vuur. Die toewijding vind ik fantastisch.”

carrièrePieter Kal

Reageer op dit artikel